Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 23, 2010

RM132.2 MAJUKAN SIMUNJAN

UTUSAN MALAYSIA, 23 Februari 2010

SAMARAHAN 22 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan peruntukan keseluruhan berjumlah RM132.2 juta bagi melaksanakan pelbagai projek di daerah Simunjan sebagai usaha kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup serta keselesaan penduduk di kawasan berkenaan. Perdana Menteri berkata, daripada jumlah tersebut, kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM123 juta bagi membina jalan raya yang menghubungkan Kampung Gedong ke Pekan Simunjan malah tender projek tersebut sedang dibuka.

Menurut beliau, kerajaan juga meluluskan peruntukan sejumlah RM9 juta bagi menaik taraf serta membesarkan jalan di Kampung Pantong, dekat sini.

''Bagi mengatasi masalah banjir di pekan Simunjan, kerajaan bersetuju untuk melaksanakan projek mendalamkan Sungai Simunjan Lama dengan memperuntukkan sebanyak RM2 juta pada tahun ini manakala RM1 juta lagi pada tahun depan.

''Sementara itu, peruntukan sebanyak RM2.2 juta pula diluluskan kerajaan untuk projek bekalan elektrik luar bandar (BELB) di lapan buah kampung di sekitar Kampung Gedong dan Pekan Simunjan," katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap selepas meninjau projek tebatan banjir di Kampung Nenas, Kampung Kelaka dan Tebingan Sungai Simunjan Lama dekat sini hari ini.

Pada majlis itu, kira-kira 5,000 penduduk menyambut ketibaan Perdana Menteri di Pekan Simunjan sebelum beliau melakukan Tinjauan Mesra di Pasar Pekan Simunjan serta bersalaman dengan rakyat selama kira-kira 30 minit.

Dalam pada itu Najib berkata, beliau berasa kagum dengan sambutan luar biasa penduduk di daerah Simunjan terhadap kehadirannya ke pekan tersebut dengan menyifatkan keadaan itu menunjukkan kerajaan Barisan Nasional (BN) masih dekat di hati rakyat.

Pada masa yang sama katanya, beliau dapat merasakan semangat 1Malaysia turut dihayati, difahami serta disambut secara menyeluruh oleh para penduduk sehingga ke pekan kecil seperti di daerah Simunjan ini.

''Ini kerana kita semua faham bahawa sebagai sebuah negara yang dikatakan kaya dengan kepelbagaiannya, maka kalau peribahasanya, jika tuah ayam dilihat di kakinya, tuah Malaysia pada rakyatnya.

''Rakyat perlu bersatu padu dalam satu ikatan, hormat menghormati antara satu dengan yang lain tidak mengira di mana kita berada tetapi kita dalam satu ikatan iaitu 1Malaysia," katanya.

Sementara itu, Najib menegaskan, pelayaran rakyat di negara ini masih diibaratkan satu pelayaran yang panjang yang menjangkau beberapa generasi kepimpinan negara dan negeri.
Namun jelasnya, apa yang penting adalah pelayaran negara ini membawa rakyat kepada satu peningkatan daripada takuk yang lama kepada takuk baru seperti Simunjan yang telah berubah menjadi bandar yang jauh lebih maju daripada sebelum ini.

''Begitu juga dengan negara ini yang dulunya kira-kira 60 peratus penduduknya miskin dan daif malah hanya bergantung kepada sumber pertanian getah, bijih timah, tiada bandar besar, golongan cerdik pandai serta sebagainya.

''Tetapi itu zaman dahulu dan berkat kesungguhan kepimpinan sejak dulu maka kita dapat melihat Malaysia telah berubah wajah menjadi sebuah negara yang dilihat sebagai mempunyai masa depan yang begitu baik dan cerah sekali," ujarnya.

Sehubungan itu, Perdana Menteri memberi jaminan kepada rakyat bahawa selagi kerajaan BN memerintah sama ada di peringkat Pusat dan negeri, maka kerajaan mampu menjadikan hari esok lebih baik daripada hari ini.

No comments:

Artikel - Artikel..