Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 16, 2010

PTPK SEDIA DANA BANTU PELAJAR TERCICIR JADI PEKERJA MAHIR

BERITA HARIAN, 16 Februari 2010
Oleh Minarni Mat Saad

SELARAS dengan Pelan Induk Latihan dan Pembangunan Kemahiran Pekerjaan Malaysia 2002-2020 iaitu untuk melahirkan kira-kira 5.45 juta tenaga kerja berkemahiran menjelang 2020, kerajaan mewujudkan Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) yang memberi pembiayaan kepada pelajar memasuki institusi latihan kemahiran.

Sebagai pembiaya latihan kemahiran, PTPK dapat membela nasib masyarakat negara ini terutama yang berpendapatan rendah dan tidak memperoleh peluang melanjutkan pengajian ke institusi pengajian tinggi meneruskan pengajian dalam bidang kemahiran. Bagaimanapun, dengan peruntukan kira-kira RM100 juta setahun, pembiayaan yang disalurkan melalui PTPK agak terhad dan jumlah pelajar institusi kemahiran yang menikmati faedah daripada program ini tidak mampu mencapai sasaran dikehendaki.

Ketua Eksekutif PTPK, Ali Badaruddin Abd Kadir, berkata PTPK membiayai pinjaman latihan kemahiran yang utama kepada pelatih di Penyedia Latihan Awam (PLA) dan Penyedia Latihan Swasta (PLS) dengan tumpuan kemudahan pinjaman kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan pelajar yang tercicir selepas Penilaian Menengah Rendah (PMR). Beliau berkata, dalam usaha menyokong matlamat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai pekerja mahir bagi mengisi keperluan industri negara, PTPK berhasrat memberi pembiayaan kepada lebih ramai peminjam setiap tahun.

"Setiap tahun, berpuluh ribu pelajar lepasan PMR dan SPM tidak dapat meneruskan pengajian dan tidak mempunyai hala tuju dalam bidang akademik. Bagaimanapun, apabila kerajaan mewujudkan Jabatan Pembangunan Kemahiran di bawah Kementerian Sumber Manusia untuk menganugerahkan sijil dalam bidang kemahiran, golongan muda itu kini berpeluang menyertai bidang kemahiran bagi menjamin masa depan mereka.

"Walaupun PTPK berhasrat membiayai seberapa banyak pelatih yang berminat tetapi dengan kemampuan kewangan terhad dan tiada penyedia latihan menawarkan bidang itu, masih ada program yang belum dapat dibiayai sedangkan bidang itu amat diperlukan sektor industri," katanya ketika ditemui di pejabatnya, baru-baru ini.

Ali Badaruddin berkata, jumlah pembiayaan yang meningkat sepanjang tahun mendorong kepada keperluan memperoleh dana lain selain hanya berharap kepada pungutan bayaran balik kerana setiap tahun purata pungutan pembayaran balik kepada PTPK hanya RM25 juta sedangkan keperluan pembiayaan pinjaman setiap tahun melebihi jumlah itu.

"Sehubungan itu, PTPK sebagai pembiaya latihan kemahiran amat memerlukan dana berterusan daripada kerajaan sekurang-kurangnya untuk tempoh lima tahun akan datang bagi menjana dan menggerakkan fungsi PTPK dalam membantu kerajaan mencapai hasrat misi nasional dan meningkatkan jumlah tenaga kerja mahir tempatan," katanya. Pada masa sama, katanya, PTPK berusaha menghubungi semula peminjam untuk meminta mereka menjelaskan pinjaman dengan pelbagai pendekatan.

Buat masa ini, PTPK mendapat kerjasama Perkeso dan Kementerian Sumber Manusia. Melalui dua saluran itu, PTPK dapat mengemaskinikan maklumat bagi 13,386 peminjam dan 17,463 penjamin yang gagal dihubungi selama ini. Bagi memastikan pelatih membuat bayaran balik pinjaman selepas tamat latihan, beliau berkata, PTPK melaksanakan beberapa program untuk mengingat dan menyedarkan mereka mengenai tanggungjawab membayar balik pinjaman sama ada melalui hebahan notis, meningkatkan promosi melalui media massa.

Ali Badaruddin berkata, prestasi pungutan bayaran balik pinjaman ini juga dipengaruhi pendapatan peminjam yang kecil selepas bekerja kerana kebanyakannya pekerja mahir itu menerima gaji sekitar RM700 hingga RM1,200 sebulan.

Sepanjang 2008, seramai 11,359 pelajar institusi kemahiran mendapat pinjaman RTPK dengan pembiayaan sebanyak RM100.22 juta menunjukkan peningkatan berbanding 2007 seramai 10,087 peminjam. Matlamat PTPK, katanya, untuk melahirkan seramai mungkin tenaga mahir yang kemudian mampu memenuhi keperluan industri bukan saja pada peringkat tempatan malah berupaya merebut peluang bekerja di luar negara.

No comments:

Artikel - Artikel..