Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, February 18, 2010

TIGA BERADIK LUPAKAN SEKOLAH BANTU KELUARGA

UTUSAN MALAYSIA, 18 Februari 2010

JASIN 17 Feb. - Tiga beradik di Kampung Air Merbau di sini terpaksa melupakan alam persekolahan semata-mata mahu membantu keluarga yang dihimpit kemiskinan dan memastikan empat lagi adik mereka dapat meneruskan pelajaran.

Abang sulung daripada tujuh beradik berkenaan, Mohd. Firdaus Sulaiman, 21, nekad bekerja sebagai pembantu di sebuah syarikat pendawaian sejak meninggalkan alam persekolahan pada usia 15 tahun.

Langkah itu turut diikuti dua adiknya Mohd. Fauzi, 19, dan Ahmad Zaidi, 17, yang kedua-duanya bekerja sebagai buruh binaan. Keputusan berhenti sekolah lebih awal terpaksa dilakukan kerana bapa mereka, Sulaiman Mahat, 49, hanya bekerja sebagai pemandu lori buah kelapa sawit dan tidak mampu menyediakan kemudahan pembelajaran mereka.

"Pendapatan bapa RM700 sebulan tetapi ia juga bergantung pada waktu tertentu," kata Mohd. Firdaus ketika ditemui di sini semalam. Tiga lagi adiknya masih bersekolah iaitu Nornajihah, 14, Mohd. Ibrahim, 11, dan Mohd. Faizul, 5, yang bersekolah tadika, manakala yang bongsu Mohd. Fadzli baru berusia tiga tahun.

Nornajihah, pelajar tingkatan dua di Sekolah Menengah Jasin pula menderita penyakit kencing manis dan perlu diberi suntikan dua kali sehari. Ibu mereka, Maznah Dulah, 42, juga tidak bekerja dan hanya menjadi surirumah.

Menurut Mohd. Firdaus, kehidupan serba kekurangan yang dihadapi keluarga mereka, memaksa dia berhenti sekolah sebelum sempat menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

"Bagaimana nak sekolah jika semua kelengkapan terutama yuran sekolah tidak mampu disediakan, maklumlah pendapatan bapa juga tidak tetap. Kalau ada kerja, barulah ada gaji," katanya.

Mohd. Firdaus ditemui pada majlis gotong-royong mengecat rumah keluarganya di Kampung Air Merbau di sini, sempena program Jalinan Harapan anjuran Belia 4B Jasin yang disertai kira-kira 50 ahli belia Jasin dan cawangan Desa Kampung Air Merbau.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri yang juga Timbalan Pengerusi Alumni Belia 4B negeri, Hasan Abdul Rahman turut hadir menyempurnakan majlis itu dan mengambil kesempatan beramah mesra bersama ahli keluarga terbabit.

Mohd. Firdaus yang juga salah seorang ahli Belia 4B Jasin cawangan Desa Kampung Merbau berkata, dia terpaksa melupakan alam persekolahan bagi memberi peluang kepada adik-adiknya yang lain meneruskan pelajaran.

"Lepas berhenti sekolah, saya telah mencuba pelbagai kerja semata-mata mahu membantu keluarga. Jika sekolah pun tiada bantuan, lebih baik saya bekerja untuk bantu bapa," katanya.

Namun berbeza pula bagi adik perempuan tunggal Mohd. Firdaus, Nornajihah, biarpun menghadapi masalah kesihatan dan belajar dalam serba kekurangan, dia tetap bersemangat meneruskan pelajarannya.
Kata Nornajihah, walaupun dia agak kecewa dengan keputusan tiga abangnya berhenti sekolah, dia faham mereka mempunyai alasan berbuat demikian.
Katanya, dia bernasib baik berbanding adik beradiknya lain kerana keperluan sekolahnya masih mampu ditampung melalui bantuan RM300 oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sejak setahun lalu.
"Dengan wang bantuan itu, saya dapat membeli pakaian dan kelengkapan sekolah lain termasuk jarum suntikan yang perlu diganti setiap hari untuk penyakit kencing manis yang saya hidapi sekarang ini," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..