Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 23, 2010

MAKMAL URUS PEKERJA ASING DITUBUH

UTUSAN MALAYSIA, 23 Februari 2010
Oleh HELMI MOHD. FOAD dan THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 22 Feb. – Kerajaan menubuhkan satu makmal pengurusan bagi meneliti secara keseluruhan isu pekerja asing dan pendatang asing tanpa izin (PATI) termasuk kedudukan agensi penyumberan luar yang bertanggungjawab membawa masuk golongan tersebut ke negara ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, makmal yang diketuai oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) itu dianggotai oleh lapan kementerian dan 15 agensi kerajaan yang berkaitan isu tersebut.

Beliau berkata, makmal berkenaan akan merumuskan bagaimana satu sistem dapat dibangunkan bagi memastikan pengambilan pekerja asing hanya berdasarkan keperluan selain kawalan keluar masuk pendatang yang lebih rapi.

‘‘Setelah berbincang, jawatankuasa bersetuju menubuhkan makmal pengurusan pekerja asing, ini akan mengambil kira dasar yang kita laksanakan seperti prosedur pengambilan, pentadbiran termasuk peranan agensi penyumberan luar dan undang-undang sedia ada.

‘‘Kita harap makmal tersebut dapat mengupas segala perkara, ini bermakna akan dilakukan penelitian menyeluruh tentang pengambilan pekerja asing,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan PATI (JKKPA-PATI) di sini hari ini.

No comments:

Artikel - Artikel..