Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 23, 2010

CADANGAN TINGKATKAN TAHAP LATIHAN SKM SEDANG DIKAJI

UTUSAN MALAYSIA, 23 Februari 2010

KLANG 22 Feb. - Kementerian Sumber Manusia sedang meneliti untuk meningkatkan tahap latihan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) supaya setaraf dengan kelulusan ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD) daripada institusi pengajian tinggi (IPT).

Timbalan menterinya, Datuk Maznah Mazlan berkata, langkah itu wajar berikutan peningkatan permintaan industri terhadap tenaga kerja dalam pelbagai bidang kemahiran yang semakin ketara pada masa ini. Melalui usaha tersebut, katanya, pelatih yang mengikuti 6,000 bidang latihan di bawah SKM berpeluang memperoleh kemahiran di peringkat yang lebih tinggi berbanding latihan sekarang yang bertaraf diploma di IPT.

"Kita mahu melahirkan tenaga kerja berkemahiran tinggi dalam pelbagai bidang.

"Oleh itu pihak kementerian dan Jabatan Tenaga Kerja sedang meneliti daripada pelbagai aspek bagi membolehkan tahap pengajian SKM ditingkatkan ke taraf diploma lanjutan sehingga ke peringkat PhD," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan sijil kepada 80 peserta Program Jarum Emas Modal Insan Fasa 1 anjuran Pertubuhan Pembangunan Keluarga dan Wanita (PPKW) di pusat latihan jahitan di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi PPKW, Jani Wahab serta Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Kapar, Norliza Ahmad. Menurut Maznah, bagi tujuan berkenaan pihaknya turut mengkaji untuk meminda Akta Pembangunan Kemahiran Kebangsaan 2006. Katanya, ia supaya usaha menaik taraf SKM dapat dilaksanakan sebelum perkara itu dikemukakan kepada Kabinet untuk kelulusan.

"Ia termasuk mengkaji dari segi kemudahan, peralatan pembelajaran serta tenaga pengajar yang benar-benar berkelayakan.

"Malah, usaha menaik taraf tahap pengajian ini akan melibatkan kesemua 6,000 bidang di bawah SKM yang ditawarkan ketika ini," katanya.

Beliau berharap langkah menaik taraf SKM dapat menukar persepsi masyarakat yang memandang rendah bidang kemahiran berbanding akademik walaupun ia sebenarnya penting bagi memacu pertumbuhan negara pada masa depan.

Ini kerana, jelasnya, bidang kemahiran bukan hanya boleh dipraktikkan dalam sektor industri, malah ia boleh menjana pendapatan yang lebih tinggi kepada individu yang menguasainya.

No comments:

Artikel - Artikel..