Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, February 14, 2010

KONTRAKTOR PESARA ASKAR DITAWAR PROJEK KEM TENTERA

BERITA HARIAN, 14 Februari 2010

KLUANG: Berkuat kuasa serta-merta semua projek pembangunan di kem tentera seluruh negara dan Kementerian Pertahanan hanya akan ditawarkan kepada kontraktor kelas F di kalangan pesara tentera, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Beliau berkata, langkah itu dibuat berikutan kegagalan kontraktor kelas F biasa yang diberikan projek pembangunan di kem tentera bagi menyelesaikan projek sehingga menimbulkan pelbagai kesulitan, di samping menganiaya pihak tentera.

Katanya, pemberian projek pembangunan kem tentera kepada kontraktor kelas F di kalangan pesara tentera sudah dijalankan dengan cara cabutan undi membabitkan beberapa projek penyelenggaraan sebelum diteruskan dengan projek pembangunan lain.

“Saya tidak akan berkompromi dan bertolak ansur lagi terhadap projek pembangunan terbengkalai atau projek sakit di kem tentera yang dibangunkan kontraktor kelas F biasa. Walaupun ia (projek terbengkalai) tidak banyak, tetapi ia menyebabkan pihak tentera berasa terpinggir dan teraniaya apabila ia terbiar lama sehingga kemudahan sedia ada menjadi terlalu uzur.

“Projek terbengkalai di Pusat Latihan Tempur Darat (Pulada), Ulu Tiram yang membabitkan kos RM200 juta dan Bangunan Tujuh Briged Infantri, Senai dengan kos RM2 juta, contohnya. Kita terpaksa memanggil kontraktor baru untuk menyelesaikan projek di Pulada, manakala projek Bangunan Tujuh Briged Infantri pula hanya 18 peratus siap sedangkan ia sepatutnya sudah siap sepenuhnya pada 2007.

“Jika kontraktor projek di Senai gagal mematuhi syarat dan masih berdolak-dalik, kita akan membawa masuk Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi menyelesaikan projek berkenaan,” katanya selepas melancarkan penubuhan Koperasi Bekas Tentera Malaysia Negeri Johor Berhad, di sini.

Ahmad Zahid berkata, tindakan undang-undang juga diambil terhadap kontraktor projek di Pulada selepas gagal menyiapkan projek, walaupun amaran serta tarikh lanjutan sudah diberikan.

No comments:

Artikel - Artikel..