Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, February 14, 2010

'PROJEK SAKIT' DISIAPKAN SEGERA

MINGGUAN MALAYSIA, 14 Februari 2010
Oleh SAHBULAH DARWI utusanjohor@utusan.com.my

KLUANG 13 Feb. - Kementerian Pertahanan mengambil tindakan tegas bagi mengatasi masalah beberapa 'projek sakit' di seluruh negara termasuk dua 'projek nazak' bernilai RM230 juta di Johor Bahru.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, antara langkah berkenaan ialah melantik syarikat kontraktor baru bagi menggantikan syarikat lama yang didapati gagal menyiapkan projek pembangunan infrastruktur dalam tempoh ditetapkan.

"Walaupun jumlah projek sakit ini tidak banyak di seluruh negara tetapi saya tidak akan berkompromi kerana ia adalah soal kemudahan dan kebajikan kakitangan dan orang ramai.
"Ada juga pegawai yang berasa terpinggir sedangkan ini bukan masalah kementerian tetapi masalah kontraktor," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis penubuhan Koperasi Bekas Tentera Malaysia Berhad di Dewan Orang Ramai Simpang Renggam, dekat sini hari ini.
Ahmad Zahid berkata, dua projek di Johor Bahru ialah pembinaan Kompleks Pusat Latihan Tentera Darat (Pulada) dan Projek Pembangunan Briged Ketujuh Infantri di Senai yang terbengkalai.

Beliau berkata, bagi projek Pulada yang bernilai RM30 juta, kementerian akan melantik syarikat kontraktor yang baru bagi menyiapkan kerja-kerja dalam tempoh 90 hari dalam tarikh tawaran kontrak.

"Ini diambil setelah kontraktor asal gagal menyiapkan projek itu walaupun setelah diberi amaran dan lanjutan tempoh tarikh penyiapan projek itu," tegasnya.

Menurutnya, bagi projek di Senai yang bernilai RM200 juta itu pula, pihaknya kemungkinan akan melibatkan anak syarikat Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) iaitu Perbadanan Perwira Harta Malaysia Berhad untuk mengambil alih projek.

Langkah itu, katanya, diambil jika kontraktor asal masih gagal mematuhi syarat menyiapkan projek tersebut yang sepatutnya diserahkan kepada kementerian pada 2007 sebaliknya setakat ini hanya disiapkan kira-kira 18 peratus daripada keseluruhan projek.

"Projek-projek ini penting untuk disiapkan segera kerana sesetengah kemudahan itu didapati sudah terlalu daif," jelasnya. Beliau berkata, projek-projek berkenaan sepatutnya perlu disiapkan dalam tempoh 24 bulan daripada tarikh surat tawaran dikeluarkan.

Katanya, kementerian akan bekerjasama dengan Jabatan Kerja Raya (JKR), Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) dan dan Unit Perancangan Ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk memantau kesemua projek tersebut.

Selain itu, menurutnya, syarikat koperasi bekas angkatan tentera juga akan diberikan peluang untuk melaksanakan projek-projek dalam kementerian tersebut. Ahmad Zahid berkata, ia bagi membantu koperasi untuk menjana pendapatan dan sekali gus memberi manfaat kepada ahli-ahli yang merupakan bekas anggota tentera.

"Ia sudah dimulakan dan mereka mendapat tawaran melalui cabutan undi mengikut giliran," katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..