Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 09, 2010

JUMLAH PEKERJA ASING BERDAFTAR MENURUN

BERITA HARIAN, 9 Feb 2010

PUTRAJAYA: Jumlah pekerja asing berdaftar di negara ini berjaya dikurangkan sebanyak 470,000, iaitu daripada 2.06 juta kepada 1.59 juta antara 2006 hingga 2009, hasil usaha berterusan kerajaan mengurangkan kebergantungan terhadap sumber tenaga asing.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kerajaan dari semasa ke semasa mengetatkan dasar, syarat dan prosedur pengambilan pekerja asing. Beliau berkata, ruang untuk pekerja asing baru tidak boleh terus dibuka jika mereka yang tamat tempoh kontrak masih belum meninggalkan negara ini.

Pada masa sama, katanya, usaha mengurangkan pekerja asing di negara ini juga menghadapi keadaan yang mana tenaga asing yang dikurangkan itu diganti dengan pekerja haram oleh majikan.

"Ini diburukkan lagi dengan sikap segelintir majikan yang ingin mengaut keuntungan berlipat ganda dengan sengaja mengambil pendatang asing tanpa izin (Pati) sebagai pekerja tanpa mengambil kira kesan negatif yang akan timbul kepada anggota masyarakat dan negara secara keseluruhannya," katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Bagaimanapun, katanya, kementerian sedang menggerakkan strategi untuk turut membabitkan majikan sebagai pihak yang berkepentingan untuk bersama-sama menangani masalah Pati di negara ini.

Beliau berkata, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim SeMalaysia (Presma) didapati sudah mula bergerak ke beberapa negeri untuk mendapatkan komitmen ahlinya supaya berhenti daripada mengambil pekerja asing secara haram.

“Gabungan Persatuan Pengusaha Cina dan India yang datang berjumpa saya pada Jumaat lalu pula memutuskan untuk mengadakan mesyuarat agung khas bagi memanggil semua ahli gabungan bekerjasama membendung kebanjiran warga asing,” katanya.

Selain itu, beliau berkata, kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam mengenai 100,000 pekerja asing diambil sebelum ini, adalah membabitkan tempoh sepanjang Oktober hingga Disember tahun lalu susulan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin dan mesyuarat Kabinet.

No comments:

Artikel - Artikel..