Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, February 23, 2010

MAKMAL KHAS KAJI URUSAN AMBIL BURUH ASING DITUBUH

BERITA HARIAN, 23 Februari 2010
Oleh Johari Ibrahim dan Sazarina Shahrim
bhnews@bharian.com.my

PUTRAJAYA: Sebuah makmal khusus diterajui Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan ditubuhkan bagi meneliti dan memberi cadangan kepada kerajaan berhubung pengurusan pengambilan pekerja asing bagi membolehkan tenaga kerja asing hanya diambil mengikut keperluan pada masa depan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. Timbalan Perdana Menteri berkata, antara fungsi lain makmal berkenaan termasuk meneliti dasar dan prosedur semasa pengambilan pekerja asing; fungsi syarikat penyumberan luar yang membawa masuk pekerja asing dan meneliti undang-undang sedia ada. Beliau berkata, makmal yang diterajui oleh KDN diberi tempoh antara satu hingga dua bulan untuk mengemukakan laporan dan maklum balas kepada kerajaan.

"Dari situ kita akan melihat apakah langkah baru dan pendekatan baru yang perlu ambil untuk memastikan pengambilan pekerja asing adalah berdasarkan keperluan dan di samping itu ada sistem kawalan yang lebih rapi. "Kita juga cadangkan makmal melihat sistem bagaimana kemasukan pekerja asing dan kepulangan mereka selepas tempoh masa bekerja tamat, diuruskan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa

Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin, di sini, semalam. Beliau berkata, mesyuarat berkenaan turut membincangkan mengenai fungsi 277 syarikat penyumberan luar yang membawa masuk pekerja asing yang mana syarikat yang tidak aktif atau gagal mematuhi peraturan akan ditamatkan lesennya. Katanya, negara juga memerlukan sistem pemantauan pekerja asing yang lebih kemas bagi memastikan tenaga kerja asing yang dibawa masuk tidak disalahgunakan atau melanggar syarat.

Pada masa sama, katanya, makmal berkenaan akan turut memberi cadangan mengenai insentif tertentu kepada majikan yang mengambil pekerja tempatan dalam bidang tertentu. Menjawab soalan, Muhyiddin berkata, kerajaan akan melaksanakan dasar berkaitan pekerja asing itu secara berhemah supaya tidak mengganggu ekonomi negara.

"Kita mahu pastikan peraturan lebih ketat dikenakan. Ini bermakna sesebuah syarikat yang mahukan pekerja, pihak kementerian akan meneliti sama ada permohonan menambah pekerja itu wajar diluluskan.

"Makmal juga akan memperkemas sistem sedia ada bagi memantau dan memastikan kepulangan pekerja asing ke negara asal selepas tamat tempoh bekerja di negara ini mengikut waktu yang ditetapkan," katanya. Beliau berkata, KDN juga diarahkan untuk membuat kajian terhadap kos sebenar pekerja asing di negara ini termasuk bayaran levi, perkhidmatan rawatan yang digunakan serta penggunaan subsidi minyak yang turut dinikmati mereka.

"Jadi saya minta kementerian buat anggaran apakah kos sebenar, juga kos sepatutnya ditanggung majikan untuk dibuat perbandingan kos majikan membayar pekerja asing dengan kos gaji dan imbuhan pekerja tempatan,” katanya.

No comments:

Artikel - Artikel..