Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, June 01, 2009

BIDANG KONTRAKTOR BUKAN KERJA SAMPINGAN - SHAZIMAN

Berita Harian, 1 Jun 2009

ALOR SETAR: Bidang kontraktor seharusnya dijadikan sebagai profesyen utama dan bukannya kerja separuh masa atau sampingan, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor. Beliau berkata, bilangan kontraktor yang terlalu ramai, iaitu lebih 45,000 perlu dikecilkan, antaranya dengan cara hanya mengekalkan kontraktor sepenuh masa yang benar-benar serius melakukan kerja mereka. Katanya, daripada jumlah itu kira-kira 31,000 kontraktor terdiri daripada kelas F.

"Yang separuh masa ni diharap akan lama-kelamaan keluar daripada sektor ini. Kalau nak jadi kontraktor dalam bidang binaan terutamanya, kena serius dan jadikan ia sebagai punca utama pendapatan individu berkenaan.

"Kebanyakan kontraktor separuh masa ni buat kerja ambil ringan dan hasilnya kurang berkualiti... ada juga bagi orang lain pegang lesen dan ini budaya yang tidak sihat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung Persatuan Kontraktor Melayu Kedah, di sini, malam tadi.

Sehubungan itu, Shaziman mengalakkan kontraktor kecil menubuhkan konsortium kerana langkah itu akan memberikan mereka sinergi untuk berdaya saing di pasaran global, keupayaan kewangan kukuh serta kebolehan melaksanakan sebarang projek.

Katanya, kontraktor yang memiliki jentera juga boleh mendaftar dengan persatuan supaya kemudahan yang dimiliki boleh dikongsi atau disewa kepada kontraktor yang tidak mempunyai peralatan berkenaan.

"Dengan penggabungan sumber-sumber itu, ia dapat mengeratkan kerjasama di antara kontraktor di samping menjimatkan kos projek dan penyewaan jentera," katanya. Shaziman turut menekankan bahawa persatuan amat penting dan memainkan peranan penting dalam membantu kerajaan menentukan hala tuju industri binaan negara.

"Sebarang permasalahan yang timbul di dalam industri boleh disalurkan kepada persatuan sebelum perkara berkenaan disampaikan kepada kementerian," katanya. - Bernama

No comments: