Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, June 06, 2009

KEMAS KINI MEKANISME KAWAL SELIA DAN AUDIT BANGUNAN



6 Jun 2009


Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL

rencana@utusan.com.my

KEJADIAN bumbung runtuh di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Terengganu, Selasa lalu lalu mengingatkan kita kepada insiden bumbung makmal komputer sebuah sekolah yang runtuh, lima tahun lalu. Apa yang membezakannya barangkali hanyalah nilai kerugian. Makmal komputer itu pastinya tidak dibina sehingga mencecah RM300 juta berbanding stadium tersebut. Namun kedua-dua insiden itu memalukan negara kerana ia sepatutnya tidak terjadi di sebalik ketinggian teknologi dan nilai kos pembinaan yang telah dilaburkan.

Seperti kejadian bumbung makmal sekolah tersebut, punca insiden runtuhan di stadium Sultan Mizan Zainal Abidin juga dengan cepat dikaitkan dengan unsur politik. Tuduhan terhadap kerajaan negeri mula kedengaran apabila segelintir pihak mengaitkannya dengan amalan rasuah. Kononnya ia berlaku kerana kontraktor yang bertanggungjawab melaksanakan projek itu tidak melalui saringan yang ketat. Sebaliknya diberikan kepada mereka yang berada dalam kerajaan atau lebih tepat "kroni Barisan Nasional (BN)".

Namun apa pun puncanya - walaupun mungkin tiada kena mengena dengan amalan kronisme - kerajaan terpaksa menanggung pelbagai kos. Bukan sekadar beban kos kerugian melibatkan wang berjuta ringgit tetapi lebih parah, ia membabitkan kos "integriti, maruah dan keyakinan rakyat". Hakikatnya daripada aspek kejuruteraan, kejadian bumbung runtuh boleh berlaku disebabkan pelbagai punca. Antaranya kerana kegagalan mengikut spesifikasi pembinaan yang betul sehingga menyebabkan struktur binaan bumbung gagal menampung beban.

Runtuhan juga boleh berlaku disebabkan kesilapan reka bentuk bumbung atau penggunaan bahan binaan yang salah atau tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan. Punca lain ialah apabila kontraktor tidak mengikut pelan asal pembinaan. Mungkin kerana perlu menyesuaikan dengan perubahanperubahan tertentu semasa pembinaan. Jika runtuhan stadium itu berpunca daripada apa yang disebutkan di atas itu, adalah jelas ia merupakan kecuaian pihak kontraktor dalam aspek pengurusan pembinaan.

Maka kerajaan sewajarnya tidak teragakagak untuk mengambil tindakan termasuk menyenaraihitamkan kontraktor terbabit kerana mengabaikan aspek keselamatan. Bayangkan jika runtuhan itu berlaku ketika puluhan ribu penonton berada di dalam stadium berkenaan.

Justeru itu, kita mengharapkan siasatan berhubung nahas itu disegerakan dan bersifat telus untuk memulihkan keyakinan rakyat.

Jawatankuasa khas yang terdiri daripada 10 pakar kejuruteraan dan tanah yang diamanahkan untuk menyiasat insiden itu dijangka menyerahkan laporan lengkap dalam tempoh enam bulan dari sekarang.

Hasil siasatan bukan sahaja dapat menentukan punca sebenar kejadian malah mampu menutup tuduhan-tuduhan yang tidak adil terhadap kerajaan.

Bagaimanapun seperkara yang perlu diberi perhatian adalah bagaimana ia dibenarkan beroperasi sedangkan Sijil Siap Kerja untuk bumbung belum dikeluarkan. Sijil pengesahan itu biasanya dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) apabila kerja-kerja pemulihan telah siap atau selepas tempoh membaiki kecacatan.

Perkara yang didedahkan sendiri oleh Timbalan Pengarah Kerja Raya Negeri, Ghazali Hashim itu sangat memeranjatkan memandangkan tanpa Sijil Siap Kerja, stadium itu tidak sewajarnya digunakan. Apatah lagi kelemahan struktur bumbung itu juga dikesan sejak perasmian Sukma 2008, setahun lalu.

Oleh itu, pihak yang gagal bertindak ke atas laporan itu serta yang membenarkan stadium digunakan meskipun tanpa Sijil Siap Kerja, wajar bertanggungjawab ke atas insiden tersebut. Tindakan perlu dikenakan ke atas mereka.

Apa yang pasti, kejadian runtuhan bumbung stadium secara tiba-tiba itu meningkatkan kesedaran banyak pihak terhadap pentingnya mekanisme kawal selia dan audit sesebuah bangunan.

Maka tidak hairanlah apabila kerajaan Terengganu kelmarin bertindak mengarahkan JKR memeriksa keselamatan tiga lagi projek mega di negeri itu. Langkah tersebut turut diambil oleh beberapa kerajaan negeri lain.

Malah, beberapa kelemahan yang wujud dalam sektor pembinaan juga mula diberi perhatian oleh kerajaan. Antaranya prosedur pelantikan kontraktor terutamanya bagi projek-projek awam telah diperketatkan.

Begitu juga dengan hasrat Kementerian Belia dan Sukan (KBS) melebarkan kuasa supaya merangkumi aspek penyelenggaraan, keselamatan serta sistem pengurusan sesebuah kemudahan sukan termasuk di peringkat negeri. Ia boleh dilaksanakan menerusi pertimbangan kerajaan untuk menyemak Akta Pembangunan Sukan 1997 seperti yang disebut oleh Menterinya, Datuk Ahmad Shabery Cheek baru-baru ini.

Walau apa pun tindakan susulan, kita sangat mengharapkan insiden serupa tidak lagi berulang.

Dalam kedua-dua kejadian runtuhan bumbung di makmal komputer sekolah dan stadium berkenaan, kita bernasib baik kerana tidak melibatkan kemalangan jiwa.

Namun, ia bukan jaminan bahawa tiada yang akan menjadi korban sekiranya kejadian serupa berlaku lagi pada masa depan.

No comments: