Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, June 03, 2009

SIASAT SEGERA BUMBUNG RUNTUH

UTUSAN MALAYSIA, 2 Jun 2009
Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD dan MUZDALIFAH MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 2 Jun - Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu kerajaan negeri menyiasat segera punca keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, Terengganu yang berlaku pagi ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, langkah itu penting bagi menentukan punca berlakunya runtuhan itu sama ada ia disebabkan bencana atau kecuaian pihak-pihak tertentu.

"Inilah hal-hal yang kadang kala kita tidak berpuas hati. Dalam kes ini satu siasatan perlu dijalankan untuk kita menentukan apakah puncanya. Adakah ini berpunca kerja-kerja kontraktor ataupun konsultan.

"Kita juga boleh persoalkan sama ada kerja-kerja pengesahan oleh pihak berkuasa dibuat secara teratur. Mungkin juga ia berpunca oleh sebab lain. Perkara-perkara ini harus diteliti oleh kerajaan negeri,'' katanya selepas majlis penutupan Program Titian Gemilang V di Universiti Malaya (UM) di sini hari ini.

Beliau mengulas kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak yang bernilai RM292 juta dan menjadi tempat utama Sukan Malaysia (Sukma) 2008 runtuh yang menyebabkan kira-kira 50 peratus daripada strukturnya musnah.
Runtuhan pada pukul 9.30 pagi itu berlaku kira-kira setahun stadium tersebut dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei tahun lalu.

Kerosakan melibatkan bumbung di bahagian timur stadium sepanjang 400 meter menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam dan tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan (VIP).

Muhyiddin menegaskan, kerajaan negeri dalam siasatannya juga perlu menentukan sama ada stadium yang baru berusia setahun itu masih dalam jaminan.

"Ini di bawah kerajaan negeri dan mereka perlu membuat siasatan secara lebih menyeluruh. Stadium ini masih baru dan tidak mungkin berlaku kerosakan begitu teruk. Apa punca sebenar? Wallahualam.

"Bagi saya jika berlaku kerosakan kecil di sana-sini mungkin tidak menjadi isu tetapi masalahnya berlaku keruntuhan. Keadaan ini sebenarnya tidak menggambarkan profesionalisme kecuali disebabkan bencana,'' tambahnya.

No comments: