Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, June 02, 2009

KONTRAKTOR BERMASALAH PUNCA PROJEK BERMASALAH

BERITA HARIAN, 2 Jun 2009
Minda Pengarang

LANGKAH Kementerian Kerja Raya untuk menetapkan syarat supaya kontraktor kelas F, yang mahu mendapatkan projek pembinaan kerajaan, terdiri daripada mereka yang menyertai bidang itu secara sepenuh masa bagi memastikan hasil kerja yang lebih berkualiti pada masa depan, amat dialu-alukan.

Malah, kerajaan juga perlu mengetatkan lagi pengeluaran lesen kontraktor kelas F bagi memastikan hanya mereka yang benar-benar mahu menjadi kontraktor diberikan permit, bukan menjadikannya sebagai kerja sampingan. Kontraktor yang menjadikan kerja itu sebagai sampingan inilah yang banyak menimbulkan masalah sehingga menyebabkan projek terbengkalai, tiada kualiti atau lebih teruk lagi, meng’alibaba’kan projek untuk mendapat keuntungan cepat dan kemudian ‘berusaha’ pula mendapat projek baru hingga menghimpit peluang kontraktor tulen.

Statistik Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) sehingga April tahun ini menunjukkan 31,569 kontraktor kelas F yang berdaftar, satu jumlah yang agak besar. Selain menetap syarat untuk memilih kontraktor kelas F sepenuh masa, kerajaan juga mungkin perlu memberi keutamaan kepada konsortium kontraktor kelas F untuk diagihkan projek. Dengan cara ini, akan menggalakkan mereka untuk bergabung membentuk konsortium dan pada masa sama, mengecilkan lagi jumlah kontraktor kelas F yang terlalu ramai itu.

Kerajaan selama ini menggalakkan kontraktor kecil menubuhkan konsortium kerana langkah itu akan memberikan mereka kekuatan untuk berdaya saing dalam pasaran global. Langkah ini juga akan membentuk kedudukan dan keupayaan kewangan yang kukuh serta kebolehan melaksanakan sebarang projek dengan baik.

Sebelum lesen kelas F diberikan, mereka juga hendaklah mengikuti modul kursus, latihan serta ujian yang bersesuaian. Ini kerana berdasarkan tinjauan melalui kursus yang dilaksanakan oleh sebuah institusi pengajian tinggi sebelum ini, lebih 60 peratus kontraktor kelas F tidak tahu membaca pelan. Bagi menggalakkan pemegang lesen kelas F mengembangkan perniagaan, mereka juga perlu meningkatkan kelas daripada kelas F ke kelas lebih tinggi iaitu E atau D. Di samping itu, kerajaan hendaklah meletakkan syarat agar mereka lebih mengutamakan tenaga kerja tempatan dalam pelaksanaan projek yang ditawarkan.

Berdasarkan maklumat, hanya 17,000 daripada 40,000 kontraktor kelas F di negara ini masih aktif dan mendapat faedah daripada bantuan kerajaan. Bagi membantu lebih banyak kontraktor kelas berkenaan mendapat tawaran projek, kerajaan sebelum ini sudah mengambil inisiatif mewajibkan 10 peratus daripada nilai kontrak yang bernilai RM10 juta ke atas diagihkan kepada kontraktor kelas itu. Kita percaya dengan pelbagai insentif yang diberikan kerajaan, akan mendorong mereka untuk menjadi kontraktor kelas F sepenuh masa, bukan lagi meminjam lesen, menjadi ‘ali baba’ dan sebagainya.

No comments: