Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, June 15, 2009

SYARAT SIJIL ISO BUKTI KERAJAAN UTAMA KUALITI PROJEK

BERITA HARIAN, 15 Jun 2009

PENGUMUMAN yang dibuat Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Mansor supaya projek pembinaan kelas A diberikan kepada kontraktor memiliki sijil Pertubuhan Piawaian Antarabangsa (ISO) adalah satu usaha positif dan memperlihatkan bahawa kerajaan tidak sekali-kali bertolak ansur dalam hal berkaitan kualiti projek dilaksanakan.

Ini bertujuan untuk memastikan negara luar yang selama ini menaruh kepercayaan kepada kontraktor tempatan tidak tergugat ekoran beberapa kejadian runtuh yang berlaku beberapa hari lalu. Kontraktor hendaklah menerima ketetapan ini dengan hati terbuka dan berusaha untuk memastikan mereka memiliki persijilan berkenaan.

Apa yang lebih penting ialah persijilan yang dimiliki benar-benar menggambarkan kemampuan sebenar kontraktor berkenaan. Ini penting bagi memulihkan keraguan yang mungkin timbul gara-gara beberapa insiden runtuh yang berlaku, seterusnya memastikan imej industri pembinaan tidak terus dipandang negatif.

Bagaimanapun, di samping pemilikan persijilan itu, kerajaan diharapkan akan terus memantau proses pelaksanaan projek kerana pemilikan persijilan semata-mata masih belum menjamin pelaksanaan projek dilakukan dengan sempurna. Penyeliaan secara rapi di tapak projek dan diselia penyelia bertauliah saja yang mampu memastikan projek disiapkan dengan sempurna.

Justeru, dalam menentukan pemilikan persijilan ISO, elemen berikut perlu dimasukkan dalam prosedur kerja kontraktor berkenaan.

1. Menyediakan set dokumen tender dan lukisan binaan yang lengkap dan terperinci yang disediakan berdasarkan kepada Kaedah Pengukuran Setara yang ditetapkan.

2. Komponen yang sering berlakunya ketidaksempurnaan bila bangunan itu disiapkan seperti mendapan tanah, kebocoran pada bumbung dan paip, kelembapan pada lantai dan dinding hendaklah diberi perhatian teliti sama ada pada peringkat reka bentuk mahupun pembinaan.

3. Kerja penyeliaan hendaklah dilakukan penyelia yang berpengetahuan dan berkemahiran. Sudah sampai masanya untuk kerajaan mewajibkan hanya penyelia bertauliah saja dilantik sebagai penyelia tapak.

4. Pelatih yang mengikuti kemahiran berkaitan dengan sektor binaan di institusi latihan kemahiran awam hendaklah dibekalkan modul khas berkaitan penyeliaan projek sebagai modul tambahan. Ini bagi memastikan bilangan penyelia yang mencukupi bagi menampung keperluan projek. Adalah dijangkakan setiap projek memerlukan bilangan penyelia yang tidak sedikit.

5. Penyelia hendaklah benar-benar memahami pelan projek dan mempunyai pengetahuan dalam kaedah pemantauan yang berkesan.

6. Proses penyeliaan hendaklah disertai dengan sistem penyampaian laporan yang betul bagi m
emastikan proses pelaksanaan kerja mengikut apa yang ditentukan dalam pelan dan spesifikasi.

Tanpa penyeliaan betul oleh mereka yang benar-benar layak di tapak pembinaan, dikhuatiri kejadian tidak diingini akan terus berulang dan hasrat kerajaan untuk mempromosi kontraktor tempatan keluar negara akan turut terjejas.

PROF MADYA Sr ZAKARIA MOHD YUSOF
Jabatan Ukur Bahan, Fakulti Alam Bina
UTM, Skudai, Johor.

2 comments:

Anonymous said...

salam prof. saya masih lagi seorang pelajar.. dan saya tertarik dengan isu penggunaan IBS di Malaysia dan jikalau Prof sudi menjawab soalan yg nak saya kemukakan.

Zakaria MY said...

Salam Saudara, tidak ada masalah untuk saya menjawab mengikut kemampuan saya yang juga terbatas.