Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, June 02, 2009

AMARAN KONTRAKTOR GAGAL SIAP SEKOLAH

UTUSAN MALAYSIA, 2 Jun 2009
NORZAINURA ABDUL MAJID utusanjohor@utusan.com.my

BATU PAHAT 1 Jun - Siapkan ikut jadual atau kontrak ditamatkan.
Itu amaran Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi kepada syarikat kontraktor yang terlibat dalam pembinaan bangunan sekolah baru di seluruh negara yang gagal menyiapkan projek mengikut jadual ditetapkan.

Menurutnya, kelewatan menyiapkan sekolah berkenaan akan mendatangkan masalah kepada pendaftaran pelajar baru tahun depan yang semakin meningkat. Beliau berkata, daripada 58 buah sekolah kebangsaan (SK) di seluruh negara yang sedang dibina dan sepatutnya siap tahun ini, masih ada sembilan sekolah lagi gagal disiapkan mengikut jadual.

"Begitu juga dengan sekolah menengah (SM) iaitu daripada 128 buah yang dibina, masih ada 54 buah lagi tidak dapat disiapkan mengikut jadual," katanya. Beliau berkata demikian setelah melawat tapak pembinaan Sekolah Menengah Sains Batu Pahat (SMSBP) bersama beberapa pegawai tinggi kementerian itu di Jalan Tanjong Labuh dekat sini hari ini.

Dalam pada itu, beliau memberi tempoh seminggu kepada GLR Builders Sdn. Bhd., untuk meyakinkan Kementerian Pelajaran sama ada ia mampu menyiapkan pembinaan sekolah berasrama penuh pertama di daerah ini atau kontrak mereka ditamatkan. Beliau berkata, pembinaan sekolah yang membabitkan kos RM46.5 juta di kawasan seluas 20 hektar itu sepatutnya siap September ini, tetapi kini hanya 49.9 peratus sahaja telah disiapkan dengan kelewatan ialah 12.38 peratus.

Sambil melahirkan perasaan amat dukacita dengan apa yang berlaku, Mohd. Puad meminta kontraktor terbabit mencari jalan penyelesaian secepat mungkin atau tindakan tegas diambil terhadap mereka.

Sementara itu, Pengarah Urusan GLR Builders, Datuk Ismail Ibrahim yang turut hadir di tapak projek berkenaan berkata, pihaknya akan berusaha sedaya upaya untuk menyiapkan sekolah berkenaan mengikut tempoh yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Masalah itu dakwanya berpunca daripada kelewatan empat bulan memulakan projek dari tarikh yang sepatutnya sehingga menyebabkan ia tidak dapat disiapkan mengikut jadual.

No comments: