Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, May 08, 2009

AGIHAN 10 PERATUS KONTRAK DITANGGUH

BERITA HARIAN, 8 Mei 2009

Oleh S Anand Kumar
anand@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Kementerian Kerjaraya menangguhkan pelaksanaan dasar pengagihan 10 peratus kontrak oleh kontraktor kelas A kepada kontraktor kelas F sehingga satu kertas kerja disediakan bagi merungkai segala permasalahan yang wujud berhubung dasar itu, kata Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor.

Beliau berkata, kertas kerja itu dijangka siap dalam tempoh sebulan dan akan dibawa ke mesyuarat Kabinet supaya beberapa kelemahan yang wujud dapat diselesaikan serta memberi manfaat kepada kontraktor kelas A dan kelas F.

Beliau bagaimanapun berkata, kontraktor kelas F akan diberi keutamaan untuk melaksanakan projek pembinaan jalan di Felda menerusi pakej rangsangan bernilai RM200 juta yang diperuntukkan kepada kementerian.

“Penangguhan itu dilakukan supaya kementerian dapat mengenal pasti beberapa masalah yang wujud dalam dasar itu dan seterusnya menyelesaikan segala permasalahan yang dibangkitkan. Kita perlu memperbaiki beberapa kelemahan yang wujud.

“Dasar ini hanya ditangguhkan, bukan dimansuhkan... ia (dasar) akan diaktifkan semula selepas kementerian menyiapkan kertas kerja itu dalam tempoh sebulan dan selepas itu kita akan kemukakan kepada Kabinet,” katanya pada sidang media selepas menghadiri perhimpunan bulanan bersama warga kerja kementerian di sini, semalam.

Dasar itu diperkenalkan pada Mac 2008, supaya kontraktor yang mendapat projek bernilai RM10 juta ke atas mengagihkan 10 peratus daripada nilai kontrak kepada kontraktor kelas F, dan sehingga kini 4,373 kontraktor terbabit dalam agihan menerusi dasar itu yang berjumlah RM860 juta.

Tujuan dasar itu juga untuk memberi peluang kerja kepada kontraktor kelas F selaras dengan pertambahan jumlah kontraktor terbabit di seluruh negara yang kini berjumlah 31,569 orang.

Isnin lalu, Shaziman mengadakan pertemuan dengan 719 kontraktor kelas F dari seluruh negara dan pertemuan sama turut dibuat dengan kontraktor kelas A, minggu sebelum itu bagi membincangkan perkara berkenaan.

Shaziman berkata, antara masalah yang ditimbulkan ialah berkaitan penetapan harga kontrak, skop kerja dan proses pemilihan selain berusaha mencari kaedah terbaik supaya tidak berlaku salah faham di antara kontraktor utama kelas A dan kontraktor kelas F.

“Dalam pertemuan bersama kedua-dua kontraktor itu, pelbagai perkara dibangkitkan... ada yang meminta kita memansuhkan terus dasar itu... kita akan mencari langkah penyelesaian supaya tidak berlaku salah faham di antara kedua-dua kumpulan kontraktor itu,” katanya.

Beliau berkata jika ada banyak salah faham, berkemungkinan akan berlaku kelewatan dalam penyiapan projek berkenaan.

No comments: