Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, May 06, 2009

KEMENTERIAN SUSUN MEKANISME BANTU KONTRAKTOR KELAS F

UTUSAN MALAYSIA, 6 Mei, 2009

KUALA LUMPUR 5 Mei - Satu mekanisme yang lebih baik akan diperkenalkan bagi menggantikan dasar agihan 10 peratus bagi projek bernilai melebihi RM10 juta kepada kontraktor kelas F agar ia benar-benar memanfaatkan kumpulan tersebut.

Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, ia adalah antara cadangan yang akan dilihat kementerian itu dalam usaha untuk menyusun semula fungsi kontraktor semua kelas terutama kelas F.

"Ada juga yang mencadangkan agihan 10 peratus itu dinaikkan mungkin kepada 15 ke 20 peratus mengikut harga projek. Kita akan tengok macam mana.

"Kita akan lihat cadangan tersebut dan yang lain memandangkan ia luahan daripada kontraktor kelas F sendiri. Ia akan diperhalusi dengan terperinci sebelum dibincangkan di Kabinet," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri perjumpaan bersama lebih 700 kontraktor kelas F di sini hari ini.

Katanya, masih wujud ruang bagi penambahbaikan terhadap dasar tersebut kerana ia sedikit-sebanyak telah membuka ruang dan peluang kepada kontraktor kelas F menyertai projek berstatus tinggi kerajaan.

Shaziman berkata, kira-kira 4,000 daripada 31,000 kontraktor kelas F yang berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) telah terlibat dalam dasar itu dan ia banyak memberi pengalaman serta ilmu kepada mereka hasil bimbingan kontraktor utama.

"Kita akan cari mekanisme lebih baik bagi memastikan situasi menang-menang antara semua kontraktor utama dan kontraktor kelas F dapat diwujudkan," katanya.
Shaziman berkata, antara cadangan lain yang mungkin diambil kira termasuklah menggabungkan kontraktor kelas F yang mempunyai kepakaran yang sama bagi melaksanakan projek melalui kontraktor utama.

"Misalnya, jika ada beberapa kontraktor yang mahir membuat jalan, maka mereka boleh bergabung untuk mendapatkan projek daripada kontraktor utama. Jadi masalah tiada projek atau pertembungan kerja sesama kontraktor dapat dielak," katanya. Selain itu katanya, kementerian juga akan mencari kaedah terbaik bagi membantu kontraktor kelas itu berhadapan dengan isu harga bahan binaan yang terlalu tinggi dan tidak memberi pulangan modal yang baik kepada mereka.

Menurutnya, kesemua cadangan yang dikemukakan kontraktor kelas F pada pertemuan itu akan dinilai, dikaji dan akan dibincangkan di Kabinet sebelum sebarang keputusan dapat dibuat bagi mencari mekanisme yang sesuai.

Ditanya mengenai pakej rangsangan ekonomi, Shaziman berkata, sehingga kini sebanyak 13 peratus jumlah yang diberikan kepada kementerian itu melalui Jabatan Kerja Raya (JKR) telah dibelanjakan bagi membina dan membangunkan pelbagai projek.

Katanya, aktiviti di bawah kementerian itu dilaksanakan menggunakan agihan daripada pakej rangsangan berjumlah RM7 bilion yang diumumkan kerajaan pada tahun lalu walaupun ekonomi dunia kini masih mengalami kelembapan.

No comments: