Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, April 12, 2009

PERMIT LEBIH 200,000 PEKERJA ASING TIDAK DISAMBUNG

BERITA MINGGU (Edisi Utara), 12 April 2009

TAIPING: Kerajaan tidak akan menyambung semula permit kerja lebih 200,000 pekerja asing yang tamat tempoh tahun ini untuk memberi peluang kepada pekerja tempatan mengisi kekosongan itu. Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad, berkata kebanyakan kekosongan dijangka dalam sektor elektronik, pembuatan dan perkhidmatan. Katanya, warga tempatan masih sanggup bekerja di kilang elektronik atau industri hospitaliti jika diberi peluang terutama ketika krisis ekonomi global sekarang.

"Kementerian bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri untuk memantau lebih 200,000 permit kerja yang akan tamat tahun ini supaya kekosongan diisi rakyat tempatan,” katanya selepas merasmikan Karnival Penempatan Pekerjaan, di sini semalam.

"Dengan levi yang sudah dinaikkan sekali ganda seperti pekerja sektor perkhidmatan dikenakan RM3,600 seorang yang mesti dibayar oleh majikan, kos mengambil pekerja asing lebih tinggi berbanding pekerja tempatan.

"Majikan dapat menjimatkan kos jika mereka mengambil rakyat tempatan bekerja di kilang," katanya selepas merasmikan Karnival Penempatan Pekerjaan, di sini semalam.

No comments: