Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Sunday, April 12, 2009

PELAJAR IPT DISARAN PELAJARI ILMU KEUSAHAWANAN

MINGGUAN MALAYSIA (Wilayah), 12 April 2009

Penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) disaran mempelajari ilmu keusahawanan selepas menamatkan pengajian masing-masing. Timbalan Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Mohd. Tajudin Md. Ninggal berkata, dalam keadaan ekonomi global sekarang lembap adalah wajar mereka menceburi bidang perniagaan.

"Kita harus melihat dalam skop lebih luas dengan tidak bergantung kepada kerja makan gaji semata-mata, sebaliknya bidang perniagaan menjanji dan menjamin masa depan lebih cerah jika disertai usaha yang gigih," katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Seminar Gerak Usahawan Siswa 2009 bertema Keusahawanan Kerjaya Pilihan di UTM, Skudai di sini hari ini. Pada seminar sehari yang dihadiri oleh 300 penuntut yang menjadi ahli Kelab Keusahawanan UTM itu, sebanyak tiga kertas kerja dibentangkan.

Antara tokoh korporat yang membentangkan kertas kerja ialah Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan Sri Muhammad Ali Hashim dengan kertas kerja bertajuk Jihad Bisnes Pemangkin Ekonomi Ummah dan Pengarah Urusan QSR Brands Berhad/KFC Holdings (M) Bhd., Jamaludin Md. Ali.

Tajudin berkata, seminar itu bertujuan memupuk budaya dan pemikiran bisnes di kalangan penuntut IPT untuk menceburi bidang keusahawanan dan menjadikan bidang itu sebagai kerjaya pilihan.

Selain itu, katanya, ia bagi menyediakan platform kepada mereka untuk meneroka peluang bisnes dengan memperkenalkan klinik kerjaya dan mendekati tokoh usahawan seperti Muhammad Ali.

Selain itu, para peserta turut menyertai ceramah, dialog, ekspo dan jualan yang diadakan.

No comments: