Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, May 07, 2009

KERAJAAN DISYOR PERKENAL SYARAT BARU MOHON LESEN KONTRAKTOR

BERITA HARIAN, 7 Mei 2009
Zakaria Mohd Yusof

HASRAT kerajaan untuk mempertimbangkan agar tempoh pembekuan pendaftaran kontraktor Kelas F ditarik balik adalah suatu yang positif untuk memberi peluang kepada generasi baru terutama dari kalangan belia. Namun begitu, sebelum ia menjadi kenyataan, kerajaan haruslah melaksanakan kajian terperinci agar penarikan semula ini mampu melahirkan kontraktor yang berkemampuan dan mampu bersaing serta tidak mengharapkan projek kerajaan semata-mata.

Untuk itu, pandangan berikut untuk sama-sama difikirkan bagi memastikan setiap langkah yang diambil memberi kebaikan kepada rakyat dan tidak akan berlaku lagi lambakan kontraktor Kelas F.

1. Lesen Kelas F hanya untuk mereka yang mempunyai kemahiran daripada Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) seperti Akademi Binaan Malaysia, Pusat Giat Mara, Institut Kemahiran Mara dan Institut Kemahiran Belia Negara. Langkah ini secara tidak langsung akan memberi lebih nilai kepada sijil kemahiran yang dimiliki pelatih di ILKA. Menerusi syarat ini, minat masyarakat khususnya belia akan meningkat untuk mengikuti program kemahiran di ILKA.

2. Pihak yang tidak mempunyai kemahiran dari ILKA hendaklah membentuk rakan perkongsian dari kalangan mereka yang berkemahiran dan diakreditasi oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB).

3. Keutamaan hendaklah diberi kepada mereka yang melaksanakan kerja berkaitan di sektor binaan dan bukannya daripada kalangan yang langsung tidak mempunyai pengetahuan dalam pembinaan.

4. Bagi menggalakkan pemegang lesen Kelas F mengembangkan perniagaan, mereka disarankan meningkatkan kelas dari Kelas F ke kelas yang lebih tinggi iaitu E atau D. Sebagai tanda sokongan daripada kerajaan, mereka yang meningkatkan kelas akan terus dibolehkan mendapat kerja secara undi.

5. Sebelum lesen Kelas F ini diberikan, mereka hendaklah mengikuti modul kursus, latihan serta ujian yang bersesuaian. Berdasarkan kepada tinjauan melalui kursus yang dilaksanakan, lebih 60 peratus kontraktor Kelas F yang ada sekarang tidak tahu membaca pelan.

6. Disamping itu, kerajaan hendaklah meletakkan syarat agar mereka lebih mengutamakan tenaga kerja tempatan dalam pelaksanaan projek yang ditawarkan.

7. Tempoh percubaan hendaklah difikirkan untuk satu atau dua tahun bagi memastikan penerima lesen Kelas F nanti tidak mensia-siakan lesen yang dimiliki atau dengan mudah menyerahkan lesen itu kepada pihak lain.

Syarat di atas bukanlah untuk memberi bentuk tekanan kepada bakal kontraktor, tetapi lebih kepada berusaha menerapkan elemen pendidikan dalam diri kontraktor agar menjadi kontraktor yang lebih berdaya saing.

1 comment:

Anonymous said...

Di jelebu byk lesen kelas f di ali baba kan kpd bangsa lain...org melayu mkn tulang..bangsa lain mkn daging..