Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, December 04, 2008

TENAGA PENGAJAR KEMAHIRAN KONTRAK WAJAR DISERAP

BERITA HARIAN, 4 Disember 2008

HASRAT kerajaan mensasarkan lebih 40,000 tenaga mahir setahun menjelang 2015 melalui Jabatan Tenaga Kerja Manusia (JTM) dengan membina lapan institusi latihan lagi sebelum 2011, seperti disiarkan akhbar ini, pada 11 November lalu, amat dibanggakan.

Persoalannya, adakah pihak atasan JTM tahu kedudukan sebenarnya berapa ramai antara tenaga pengajar Gred J 29 dan J 17 di institusi JTM seluruh negara yang menyandang jawatan secara kontrak dan sambilan walaupun ada yang sudah bertugas lebih lima tahun. Mereka ini yang dipertanggungjawabkan mengajar kebanyakan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia berbentuk teori dan praktikal dalam bidang kemahiran. Besar kemungkinan tujuan menyelesaikan masalah kekurangan tenaga pengajar, pihak institusi JTM mengambil langkah mengisi beberapa jawatan kakitangan kontrak dan sambilan Gred 29 dan J 17.

Dengan kelayakan yang ada, mereka dapat mengajar dalam bidang yang ditetapkan. Malangnya, tenaga pengajar ini tidak diberikan peluang untuk menghadiri kursus bagi meningkatkan mutu kemahiran mereka dalam mana-mana bidang kemahiran. Bagaimana hendak mengajar berkemahiran sedangkan tenaga pengajar tidak pernah menghadiri kursus sepanjang tempoh lima tahun bertugas. Alasannya jawatan mereka ialah kontrak dan sambilan tidak layak untuk menghadiri kursus. Bidang kemahiran bukan semudah dikatakan, malah tenaga pengajarnya perlu berilmu dan berpengalaman melaksanakan bentuk teori dan praktikal dalam bidang itu baru boleh melahirkan pelatih berkemahiran yang boleh diterima sebagai pekerja industri.

Pihak JTM perlu mengambil inisiatif atas jasa dan khidmat tenaga pengajar Gred J 29 dan J 17 yang lama bertugas di institusi JTM yang melahirkan ramai pelatih peringkat diploma dan sijil di seluruh negara. Mereka perlu disokong dan diberikan peluang mengisi kekosongan jawatan tetap mengikut kelayakan yang diperlukan Jabatan Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam kemudian diberi peluang menghadiri kursus dalam bidang kemahiran masing-masing dari semasa ke semasa.

PESARA KERAJAAN,
Prai, Pulau Pinang.

No comments: