Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, December 09, 2008

RISIKO BERGANTUNG PEKERJA ASING

UTUSAN MALAYSIA, 5 Disember 2008

SEPERTI yang kita sedia maklum, terdapat ramai warga asing yang datang ke negara ini untuk mencari rezeki. Malaysia umpama lubuk emas bagi mereka. Hal ini kerana peluang-peluang pekerjaan di sektor-sektor perladangan, pembinaan, perindustrian dan lain-lain tidak banyak diisi oleh tenaga kerja tempatan.

Tidak dinafikan bahawa memang ada usaha untuk memperbanyakkan lagi tenaga kerja tempatan dalam sektor-sektor berkenaan, tetapi masih belum lagi mencukupi. Kekosongan-kekosongan ini menyebabkan para majikan dalam sektor terbabit terpaksa mengimport tenaga kerja dari luar.

Umum mengetahui gejala seperti ini memang telah dan sedang berlaku di negara ini. Apa yang ingin saya bincangkan di sini bukanlah berkisar mengenai perkara yang telah dan sedang berlaku itu, tetapi impaknya dalam jangka masa panjang di negara ini.

Terdapat empat isu utama yang amat menggusarkan hati saya selaku remaja di negara ini yang mana isu-isu terbabit jika tidak diselesaikan akan menimbulkan impak negatif pada masa hadapan. Isu-isu tersebut ialah sosiobudaya, keselamatan, kesihatan dan ekonomi.

Warga asing umpama tetamu yang bertandang ke rumah dan kita selaku rakyat negara ini umpama tuan rumah. Apa yang saya lihat ialah warga asing ini seolah-olah sudah lupa siapa 'tetamu' dan siapa 'tuan rumah'. Mereka sewenang-wenangnya melakukan apa yang mereka mahu di negara ini.

Rakyat negara ini mempunyai adat dan budaya tersendiri. Mereka juga begitu. Tapi malangnya, kebanyakan warga asing ini tidak mengikuti adat, budaya dan nilai murni sama ada dari negara asal mereka mahupun dari negara yang mereka tumpang ini.

Mereka buat apa sahaja yang mereka suka, sesuka hati mereka tanpa memikirkan sensitiviti rakyat negara ini. Cara mereka berpakaian, cara mereka bergaul dan cara mereka bersuka-ria sedikit sebanyak mempengaruhi rakyat negara ini tidak kira apa bangsanya atau berapa umurnya. Jika perkara ini dibiarkan, dibimbangi adab dan tatasusila rakyat negara ini yang sememangnya dahulu terkenal dengan lemah-lembut dan sopan-santunnya akan dicemari dengan budaya yang tidak bermoral.

Bayangkan jika hari ini seorang remaja perempuan berpakaian seksi kerana terpengaruh dengan cara berpakaian warga asing perempuan yang sememangnya cenderung untuk berpakaian yang terdedah, bagaimana pula cara berpakaian beliau pada suatu masa nanti jika apa yang berlaku hari ini tidak diubah? Bagaimana pula pakaian generasi pada masa tersebut? Bagaimana pula sosiobudaya mereka? Banyak kemungkinan yang boleh berlaku yang mana kebanyakannya menjurus ke arah negatif.

Isu kedua ialah dari aspek keselamatan.
Tidak semua warga asing yang datang ke negara ini memang betul-betul mahu mencari rezeki dengan cara yang sah. Ada di antara mereka yang melakukan kerja-kerja sambilan dengan menjadi perompak dan penyamun.

Masalah seperti ini memberikan lebih bebanan kepada pihak berkuasa. Ini kerana, tidak cukup dengan perompak dan penyamun tempatan, beban tugas yang digalas oleh pihak berkuasa di negara ini diberatkan lagi dengan aktiviti-aktiviti 'perompak dan penyamun import' ini.
Para penduduk di sesuatu kawasan yang mana sama-sama diduduki warga asing selalunya tidak berasa aman. Ini kerana, penduduk tempatan terpaksa lebih berwaspada terhadap sebarang risiko yang bakal terjadi.

Selain itu terdapat juga kemungkinan ada di antara warga asing ini merupakan pengintip yang sedang mengumpulkan maklumat-maklumat penting negara ini seperti mana yang pernah dibuat oleh pengintip tentera Jepun sebelum Tanah Melayu terlibat dalam Perang Dunia Ke-2. Sejarah tidak mustahil akan berulang lagi jika kita semua lalai dan leka bertelingkah antara satu sama lain hanya untuk perkara-perkara picisan yang sememangnya tidak perlu dipertelingkahkan.

Seterusnya, isu ketiga pula ialah kesihatan.
Malaysia adalah antara negara yang prihatin dengan taraf kesihatan rakyatnya. Setiap bayi yang lahir akan divaksinkan secara berkala sehinggalah pada peringkat umur tertentu. Ini adalah langkah pencegahan bagi mengelakkan sebaran dan jangkitan patogen dari jenis tempatan daripada terus merebak.

Perlu dijelaskan di sini bahawa program imunisasi yang dijalankan hanyalah untuk melawan patogen dari jenis tempatan. Bukan jenis dari luar Malaysia. Lain pula kisahnya di negara-negara membangun yang lain yang mana rakyatnya bermigrasi ke negara ini untuk mencari rezeki.

Negara-negara tersebut kurang prihatin akan kesihatan rakyatnya yang mana program imunisasi hanya dapat dinikmati mereka yang mampu sahaja, ia tidak menyeluruh. Tambah menimbulkan masalah lagi apabila jenis bagi patogen negara-negara berkenaan tidak sama dengan apa yang ada di sini.

Maka, apabila warga asing yang tidak divaksinkan ini menjadi 'perumah' bagi patogen dan datang ke Malaysia untuk sesuatu tempoh kerana mencari rezeki, patogen dari jenis asing ini dengan mudahnya dapat mengancam kesihatan rakyat negara ini yang mana tidak diimunisasikan dengan vaksin untuk melawan patogen dari jenis asing ini. Jika kita sensitif dengan perkara-perkara mengenai kesihatan, kita akan dapati bahawa wujudnya kes-kes penyakit berjangkit yang baru yang mana sebelum ini tidak pernah wujud pun di negara ini. Dari mana datangnya semua ini?

Tidak dinafikan memang ada usaha pihak yang berkenaan menetapkan syarat bahawa pekerja asing yang bekerja di negara ini perlu melalui pemeriksaan kesihatan dan divaksinkan. Tetapi soalnya, sejauh mana pelaksanaannya? Ini kerana, jika ia dilaksanakan secara menyeluruh, bagaimana pula boleh wujud kes-kes penyakit baru di negara ini?

Apa yang membimbangkan dan merisaukan saya ialah, dengan kebanjiran warga asing dari macam-macam negara, Malaysia akan menjadi tempat di mana patogen-patogen dari jenis asing bercampur dan seterusnya tersebar di kalangan rakyat negara ini. Jika sampai ke peringkat itu, program imunisasi seperti yang ada sekarang nampaknya sudah tidak berguna lagi.

Isu keempat pula ialah ekonomi.
Warga asing banyak mengisi kekosongan tenaga kerja dalam sektor-sektor perladangan, pembinaan dan perindustrian. Kita juga maklum bahawa ekonomi dunia agak tidak begitu stabil sejak kebelakangan ini.

Cuba bayangkan apabila pekerja-pekerja asing ini beramai-ramai melakukan mogok. Cuba fikirkan apa impaknya kepada ekonomi negara apabila perkara seperti ini berlaku.
Kelihatannya seperti mustahil perkara sedemikian akan berlaku di negara yang aman ini. Tetapi jangan kita lupa, setenang-tenang air di sungai, jangan disangka tiada buaya.

FAKHRUL DREAMLORD
Pontian, Johor

1 comment:

Anonymous said...

Salam

terima kasih di atas kerjasama yg diberikan dlm menjayakan program motivasi pelajar MEPS Camp Adventure Siri 5 pada 12-14 Disember yg lalu. Semoga program ini dpt diadakan setiap cuti sekolah dgn aktiviti-aktiviti yg lebih "adventure"!!!

syukran jazilan!!

p/s: utk gmbr2 spjg program sila layari http://motivatorpelajar.blogspot.com/