Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, December 06, 2008

RM2 BILION HASIL BAYARAN LEVI PEKERJA ASING

BERITA HARIAN, 5 Disember 2008

KERAJAAN memperoleh lebih RM2 bilion melalui bayaran levi pekerja asing yang bekerja di negara ini sepanjang tahun lalu, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung. Beliau berkata, kutipan levi tertinggi dicatatkan di Semenanjung dengan jumlah sebanyak RM1.9 bilion manakala Sabah, RM128,545,311 dan Sarawak, RM91,056,126. Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Edmund Chong Ket Wah (BN-Batu Sapi) pada persidangan Dewan Rakyat, di sini, semalam.

Jelasnya, sehingga September lalu, lebih dua juta pekerja asing bekerja secara sah di negara ini, dengan majoritinya iaitu seramai 749,173 orang bekerja dalam sektor perkilangan.

“Seramai 347,730 orang bekerja di sektor perladangan, sektor pembinaan (307,779 orang), pembantu rumah (296,334), sektor perkhidmatan (211,057) dan n sektor pertanian seramai 184,602 orang,” katanya. Menjawab soalan tambahan Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) yang ingin tahu jumlah pekerja asing mewakili golongan profesional dan kesan keadaan pekerjaan dalam negara, Chor berkata:

“Golongan profesional rakyat asing tidak termasuk kategori senarai pekerja asing kerana mereka berada dalam kategori Pegawai Dagang. "Kehadiran Pegawai Dagang tidak mempunyai kesan dari segi peluang pekerjaan rakyat tempatan kerana semua mereka dibawa masuk oleh syarikat dan mereka ini juga pakar dalam bidang tertentu," katanya. Beliau berkata, kehadiran pekerja asing dalam pelbagai sektor pekerjaan juga tidak menjejaskan peluang pekerjaan rakyat tempatan.

2 comments:

Anonymous said...

salam .
just wanna 2 said, a lot of thanks to the author!
ur article give a lot of aid.
thanks yeah;D

all of ur streak about 'pati' become us, a winner in debate competition .
alhamdulillah .

100% sure that ur article wanna give double benefits to the pupil out there .
may allah bless u.
syukran;DD

Anonymous said...

kajian tentang kesan penggunaan pekerja asing di msia telah menggunakan peruntukan wang yg byk..Kenapa tidak disalurkan wang peruntukan yg byk itu ke IPTA tempatan utk mengkajinya? Mungkin tidak akan memakan jumlah yg sedemikian byk....