Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, December 01, 2008

BADAN KHAS TINGKAT KOLEJ KOMUNITI

BERITA HARIAN, 1 Disember 2008
Paiman Selamat bhnews@bharian.com.my

Pelantikan Jawatankuasa Penasihat Kolej Komuniti akan dapat membantu Kolej Komuniti menjadi sebuah institusi pengajian berkualiti, mencakupi pelbagai bidang kemahiran dan kejuruteraan di negara ini. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata penubuhan Jawatankuasa Penasihat Kolej Komuniti bertujuan menggalakkan hubungan serta kerjasama antara kolej komuniti dan masyarakat setempat dalam kawasan Parlimen berkenaan.

"Jawatankuasa ini bertindak sebagai satu badan yang berperanan sebagai 'penghubung' kerana program yang ditawarkan oleh kolej komuniti akan dimanfaatkan sepenuhnya masyarakat setempat dalam kawasan Parlimen terbabit. "Selain itu, fungsinya sebagai pusat memberi nasihat mengenai dasar dan strategi pembangunan kolej komuniti serta memudahcara pemberian biasiswa, dermasiswa, pinjaman dan hadiah daripada pihak swasta kepada pelajar yang layak," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Penyerahan Watikah Pelantikan Penasihat Kolej Komuniti Segamat, Segamat 2 dan Ledang Kementerian Pengajian Tinggi, di sini, kelmarin. Mohamed Khaled berkata, kerjasama dalam jawatankuasa yang terdiri daripada wakil rakyat, pemimpin masyarakat, sekolah dan swasta akan membantu Kolej Komuniti memelihara hubungan dengan masya-rakat bagi menambah nilai kualiti pendidikan mereka.

Beliau berkata, jawatankuasa terbabit akan menyokong peranan kolej komuniti sebagai pusat untuk menjalankan tugas meningkatkan kemahiran dan kemudahan bagi ujian serta nasihat kepada pelajarnya dalam semua peringkat umur dan status pendidikan untuk meningkatkan kualiti kehidupan mereka.

No comments: