Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, December 03, 2008

RAZALI KOMITED MAJU PENDIDIKAN NEGARA

BERITA HARIAN, 3 Disember 2008

MENDENGAR berita pemergian Datuk Razali Ismail kira-kira jam 6.45 petang Jumaat lalu melalui RTM begitu mengejutkan kerana beliau baru saja memegang jawatan itu Timbalan Menteri Pelajaran, tidak sampai pun setahun. Negara kehilangan seorang pejuang pendidikan yang begitu komited dan sentiasa memikirkan untuk membina dan membangun dunia pendidikan agar setanding dengan negara maju. Allahyarham memang 'orang pendidikan' kerana sebagai bekas pendidik yang bermula sebagai seorang guru di dalam bilik darjah dan pernah menjawat jawatan di dalam beberapa pentadbiran utama Kementerian Pelajaran, khususnya dalam bidang perguruan, maka pelantikannya dilihat seolah-olah sirih pulang ke ganggang.

Apa lagi dengan adanya Pelan Induk Pendidikan Negara (PIPP) yang menjadi teras pembangunan bidang pendidikan kini dengan bersandarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, maka selain Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, Menteri Pelajaran sedia ada, Allahyarham adalah antara nadi kepada kelangsungan pelaksanaan PIPP. Allahyarham bergerak ke seluruh pelosok negara dan mempengerusikan beberapa jawatankuasa yang dilihat akan memacu dan merealisasikan kelangsungan dan kelestarian dunia pendidikan. Allahyarham juga dilihat sangat sinonim kepada bidang perguruan apatah lagi pernah menjawat jawatan Naib Pengetua Maktab Perguruan Kota Bharu, Pengetua Maktab Perguruan Kuala Terengganu dan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru (BPG), meletakkan hasrat dan harapan agar 'proses kemenjadian seorang guru' seperti yang dihasratkan akan menjadi kenyataan.

Saya masih ingat ketika Maktab Perguruan Kota Bharu menjadi tuan rumah kepada Perbahasan Piala ASB pada 1993 bagi Zon Tengah dengan penulis pada waktu itu bersama-sama pasukan pembahas dari Institut Bahasa Kuala Lumpur, tewas kepada tuan rumah pertandingan untuk ke peringkat akhir dengan jumlah mata yang amat tipis. Allahyarham datang dan menenangkan pasukan kami lantaran sengitnya pertandingan ketika itu.

Kata-kata Allahyarham kepada pasukan penulis masih diingati dan menjadi panduan sehingga kini iaitu 'yang menang belum tentu akan terus mencapai kemenangan jika mereka gagal menyambung usaha dan yang tewas tidak semestinya akan sentiasa tewas kerana mereka yang belajar dari kegagalan dan bangkit semula untuk berjaya adalah pemenang sebenar. Apa yang penting ialah apakah yang akan dapat kita sumbangkan kepada negara selepas ini' Kata-kata semangat Allahyarham itu terus menjadi ingatan kepada kami sampai kini.

Berkat kata-kata perangsang itu, penulis dan rakan yang lain berjaya sebagai pendidik hinggalah ke hari ini. Kini, Allahyarham sudah tiada dan pemergiaannya ketika bermain badminton (permainan yang amat diminati oleh Allahyarham sejak dulu) bersama-sama pegawai di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland kira-kira jam 6.35 petang, 28 November 2008 membuktikan betapa rapatnya Allahyarham dengan dunia pendidikan hingga ke akhir hayat. Negara kehilangan sebutir permata pendidikan yang kilauannya adalah asli dan menjadi penyuluh ke arah kemajuan dan kesejahteraan.

Pemergian Allahyarham seolah-olah mengulangi kisah sedih yang berlaku pada 25 Disember 1965 apabila Ketua Penasihat Pelajaran termuda ketika itu, Allahyarham Aminuddin Baki (berusia 36 tahun) kembali ke rahmatullah secara mengejut sedangkan Allahyarham adalah anak Melayu pertama dilantik ke jawatan tertinggi pendidikan negara. Seperti yang diungkapkan oleh cerdik pandai dulu, orang yang berjasa hidupnya tidak lama tetapi akan dikenang sampai bila-bila.

Belangsungkawa untuk keluarga Allahyarham, semoga ditempatkan bersama roh orang beriman. Al-fatihah.

MOHD SALEH ISMAIL, Kaunselor Berdaftar,
SMK Tunku Ampuan Durah, Seremban, NS.

No comments: