Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Monday, December 01, 2008

100,000 MURID TAHUN SATU GAGAL KUASAI 3M MEMBIMBANGKAN

BERITA HARIAN, 1 Disember 2008

LAPORAN akhbar ini keluaran 27 November lalu menyatakan kira-kira 100,000 murid Tahun Satu tidak dapat menguasai 3M iaitu membaca, menulis dan mengira sudah tentu mengejutkan kita, apatah lagi berdasarkan data itu jumlahnya mewakili 23 peratus keseluruhan murid Tahun Satu. Bayangkan kaitan laporan ini dengan kadar keciciran bakal berlaku pada peringkat peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Persekolahan Malaysia (SPM) kelak.

Berdasarkan keadaan semasa, kira-kira 500,000 murid Tahun Enam menduduki UPSR berbanding hanya kira-kira 400,000 calon pada peringkat SPM. Ia bermakna kira-kira 20 peratus pelajar tidak berupaya menyambung pengajian ke peringkat minimum untuk memasuki institusi pengajian tinggi. Berdasarkan data ini, adalah menyedihkan jika kerajaan meneruskan cadangan dasar PPSMI iaitu dasar Bahasa Inggeris untuk Sains dan Matematik. Dengan kadar keciciran masih tinggi dan kadar kegagalan penguasaan 3M pada peringkat rendah, sudah tentu lebih sukar bagi murid-murid sebegini hendak menguasai Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Baru-baru ini, Menteri Pelajaran dan Ketua Pengarah Pelajaran ada menyatakan betapa PPSMI sebenarnya kelihatan berjaya, berdasarkan keputusan UPSR tahun ini apabila lebih ramai murid menjawab dalam bahasa Inggeris berbanding tahun sebelumnya.

Namun, adakah dengan keputusan sedemikian, kita mahu dan rela menggadai nasib pelajar di kawasan luar bandar dan sosio ekonomi rendah, yang menurut pengkaji implikasi dasar PPSMI seperti dibuat Dr Isahak Haron menunjukkan masalah itu begitu nyata di kalangan mereka.

Saya percaya, penerusan dasar ini akan menjerumuskan lebih ramai lagi golongan pelajar yang gagal menguasai 3M sedari awal, sukar menguasai subjek dalam bahasa Inggeris yang akan terus tercicir dan mendapat tempat di institusi pengajian tinggi.
ADI PUTERA, Rawang, Selangor.

No comments: