Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, March 11, 2009

PEKERJA ASING DIKENAKAN LEVI BERGANDA

UTUSAN MALAYSIA, 11 Mac 2009

KUALA LUMPUR 10 Mac - Bagi mengurangkan penggantungan kepada pekerja asing, kerajaan telah menggariskan beberapa langkah termasuk menaikkan bayaran levi sebanyak dua kali ganda di semua sektor, kata Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak.

''Kenaikan bayaran levi itu bagaimanapun tidak meliputi pekerja asing di sektor pembinaan, perladangan dan pembantu rumah.

''Levi ini juga perlu dibayar oleh pihak majikan dan bukannya oleh pekerja,'' katanya sewaktu membentangkan pakej rangsangan kedua dalam bajet mini di Parlimen hari ini.

Beliau berkata, pembayaran balik levi pekerja asing akan dilaksanakan secara pro-rata kepada majikan sekiranya tempoh perkhidmatan pekerja asing dipendekkan berbanding tempoh asal dan jaminan bank akan dikembalikan.

Selain itu, pengeluaran lesen agensi pengambilan pekerja asing akan dibekukan dan syarat-syarat pengambilan oleh syarikat sedia ada akan diperketatkan lagi.

No comments: