Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, March 11, 2009

JANGAN AMBIL PEKERJA ASING - DR. SUBRAMANIAM

UTUSAN MALAYSIA, 11 mac 2009

KUALA LUMPUR 10 Mac - Semua majikan di negara ini diminta membatalkan terus rancangan mereka untuk menggaji pekerja asing dari Bangladesh. Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, mereka sebaliknya perlu mengambil pekerja tempatan yang telah diberhentikan kerja ekoran kegawatan ekonomi negara untuk bekerja dengan mereka.

Beliau berkata, bagi tujuan tersebut, majikan terbabit diminta menghubungi Kementerian Sumber Manusia bagi mendapatkan nama pekerja tempatan yang telah diberhentikan.

"Kami akan membantu mereka untuk mendapatkan nama pekerja-pekerja tersebut yang telah diberhentikan kerja sejak bulan Ogos lalu,'' katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.
Beliau mengulas isu mengenai 70,000 pekerja Bangladesh yang dijangka tiba di Malaysia tidak lama lagi.

Tambah Dr. Subramaniam, kementeriannya memandang serius kenyataan Atase Buruh Suruhanjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia, Talat Mahmud Khan mengenai isu pekerja Bangladesh yang dijangka memasuki negara ini untuk mendapatkan pekerjaan.

"Kenyataan itu adalah tidak wajar pada masa kini ketika negara menghadapi masalah kegawatan ekonomi ekoran krisis dunia.

"Dalam keadaan ekonomi sekarang, adalah tidak wajar untuk membawa masuk pekerja-pekerja asing ke negara ini,'' jelasnya.

Menurut beliau, pihaknya juga prihatin terhadap majikan yang sukar untuk mendapatkan pekerja tempatan disebabkan sikap pekerja tempatan.

No comments: