Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, June 13, 2008

SANGGUPKAH ORANG KITA?...

Petikan berikut merupakan komen saya kepada coretan Sdr Mazidul dalam blognya http://www.mazidulakmal.blogspot.com/ berkaitan dengan tajuk di atas.

Assalamualaikum Sdr Mazidul,

Kupasan isu yang menyentuh realiti kehidupan menyentuh hati banyak orang, dan pastinya diri saya.

Kupasan terbaru berkaitan sanggupkah orang kita? yang terbaru. Oleh kerana ianya menyentuh tentang realiti kerja dalam katagori yang sering disebut orang 3D (Dirty, Dangerous, Difficult), sememangnya begitulah realitinya.

Kita banyak berteori, sehinggakan latihan kemahiran yang corak pekerjaannya nanti di panas terik, tetapi dilakukan di bawah hanger dengan suasana yang nyaman.

Segala-galanya dilakukan dengan suasana yang selesa. Latihan persediaan mental tidak dimasukkan dalam kurikulum. Semuanya bergantung kepada tenaga pengajar. Malangnya, tenaga pengajar di pusat latihan juga kurang atau tidak pernah punya pengalaman di tapak bina.

Untuk melahirkan tenaga kerja dari kalangan orang kita yang sanggup macam Jusri sekarang, seperti yang saudara katakan, saya rasakan kita hanya berangan tanpa kesudahan. Corak latihan yang ada di negara tidak menjurus ke arah itu. Kita berkemampuan menyediakan kemudahan latihan, tetapi, gagal dalam pembentukan tenaga kerja bagi mengurangkan kebergantungan.

Pandangan saya, jika kita benar-benar serius, dengan corak latihan yang sempurna, kita hanya boleh melahirkan perkerja dari kalangan orang kita dalam tempuh 10 tahun akan datang. Untuk tempuh sebelum itu, kita akan terus bergantung kepada orang luar.

Kita bercerita tentang 'modal insan'. Malangnya, kita banyak menghabiskan 'modal', sedangkan 'insan-insan' terbiar tanpa pembelaan.

Kita banyak bercerita tentang kaedah atau pendekatan, tetapi kita tidak memikirkan tentang produk akhir.

Oleh itu, pihak berwajib dan industri perlu ikhlas. Industri perlu jujur, kalau dengan RM2.25/jam, mana mungkin orang kita mahu. Ianya sekadar menambahkan persepsi negatif yang sudah sedia ada.

Penyelesaiannya? panjang untuk dibincangkan. Barangkali jika berkelapangan, Sdr Mazidul lawatilah www.enzek.blogspot. Cari artikel bertajuk 'Tuntutan Pembaharuan di Sektor Binaan'. Artikel tersebut pernah disiarkan di Berita Harian pada 25 Januari 2008.

Harapan saya, sekiranya pihak tertentu dapat meneliti cadangan-cadangan dalam artikel tersebut dan dijadikan asas untuk perancangan jangka panjang. Bukan untuk lahirkan pekerja besok hari, lusa atau tahun depan.

Persoalannya? Sejauhmanakah seriusnya kita?

Sdr Mazidul lihatlah apa yang patut. Sdr ada platform yang baik dan berkesan. Mudah-mudahan dengan keikhlasan dan ketulusan sdr dan mungkin juga saya, kita dapat membela masa depan orang kita, dan pastinya ... zaman anak-anak kita di masa akan datang. Jika tidak, generasi kita pastinya dikelilingi 'mereka'.

Wassalam.

No comments: