Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, June 11, 2008

BOLA SEPAK EROPAH.... BAGAIMANA BOLA SEPAK NEGARA KITA???

Masih segar dalam ingatan saya pada tahun 1980. Waktu itu, saya berada di tingkatan lima dan berada di asrama di Sekolah Menengah Teknik, Jalan Lapangan Terbang, Gong Badak, Kuala Terengganu, bagaimana saya dan rakan-rakan, di dewan asrama melihat kehebatan Hasan Sani yang menggelecek beberapa pemain Korea Selatan dan seterusnya melorongkan bola kepada gandingan mantapnya, James Wong, yang kemudiannya turut mengelirukan beberapa pemain Korea Selatan sebelum menendang bola ke arah gol Korea Selatan. GOL!!!!!!

Itulah teriakan kuat yang sepontan dari saya dan rakan-rakan menyambut kejayaan tersebut dengan penuh kebanggaan. Kejayaan tersebut telah melayakkan negara ke Sukan Olimpik Moscow. Walau pun negara telah menarik diri dari menyertai sukan olimpik tersebut, lantaran suasana politik dunia pada waktu itu, tetapi itu tidak menjejaskan semangat pasukan untuk berjuang untuk merebut tempat ke pusingan akhir di Sukan Olimpik.

Apa yang lebih penting dalam diri pemain-pemain ketika itu ialah memertabatkan maruan negara di arena sukan bola sepak. Dalam diri mereka maruah tidak boleh dijadikan galang gantinya. Akhirnya, walaupun keputusan negara tidak menyertai sukan Olimpik tersebut, peminat-peminat puas kerana perjuangan dan komitmen jitu yang telah ditunjukkan pemain-pemain meletakkan maruah negara sentiasa di hadapan. Saya tidak pasti, entah bila saat-saat begini menjelma kembali.

Masih mengharapkan kita mampu bangkit, tapi bila ye?...

No comments: