Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 19, 2008

BENARKAH AKU PEMIMPIN SEJATI?...

Kepada para pemimpin sekelian, nilailah diri kita dengan meletakkan diri kita dalam kategori mana kita berada. Pertama, adakah kita seorang yang proaktif? Kedua, adakah kita seorang yang reaktif ataupun yang ketiga, adakah kita seorang yang tidak aktif.

Sekiranya kita seorang yang proaktif, bermakna kita sudah pun menjalankan tugas sebagai pemimpin dengan sebaik mungkin. Adakah kita menguasai masalah di segenap peringkat yang kita pimpin. Masalah kemiskinan, belia, anak yang tercicir pelajaran, anak yatim yang terbiar kehidupannya, orang tua dan ibu tunggal yang dalam kesempitan dan banyak lagi.

Adakah kita sentiasa turun padang mencari maklumat sebagai usaha untuk mencari penyelesaian. Adakah kita lakukan ini dengan penuh tanggungjawab. Sekiranya kita sudah melaksanakan setiap yang diamanahkan, kita tidak perlu bimbang. Masyarakat akan mengingati dan menilai setiap kesungguhan yang kita tunjukkan. Kita juara di mata mereka. Dengan keikhlasan yang kita miliki, usaha kita itu menjadi amal salih yang akan kekal selama-selamanya.

Sekiranya berada dalam kategori kedua, iaitu reaktif, bermakna kita tidak banyak turun padang. Kita hanya bertindak sekiranya ada laporan pihak tertentu seperti laporan media, masyarakat sekeliling dan sebagainya. Kita hanya akan bertindak bila diarahkan untuk kita berbuat demikian. Kita tidak mampu menjangkakan apakah masalah atau keperluan sebenar masyarakat di kawasan kita. Ada kalanya kita bersungguh-sungguh, tetapi itu dilakukan sekiranya kita berasakan ia akan memberi kelebihan kepada kita.

Kita bersungguh-sungguh sekiranya ada lawatan pihak atasan. Waktu itu, kitalah jaguh, kitalah pejuang tulen. Kalau dalam politik, pemimpin dalam kategori inilah berasa bimbang sama ada terus dipilih atau sebaliknya. Pemimpin ini sering mengatakan, "sebenarnya masih banyak lagi yang belum diperjuangkan. Sekiranya saya diberi peluang sekali lagi.... saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menyelesaikan sebarang masalah berbangkit ...."

Kategori terakhir ialah inaktif atau tidak aktif. Kategori ini adalah kategori paling malang. Pemimpin kategori ini bukan saja tidak turun padang, bahkan tidak memberikan respons yang baik sekiranya diadukan sesuatu. Sering kali pemimpin kategori ini memberikan alasan atas apa yang tidak dilakukan. Pemimpin ini biasanya berusaha menjadi pemimpin semata-mata kerana kepentingan peribadi. Apa yang difikirkan adalah keuntungan yang bakal diperoleh dengan pengaruh dimiliki.

Sebenarnya pemimpin inilah yang menjadi punca kenapa hasrat dan perancangan kerajaan itu tidak dapat dicapai sepenuhnya. Sekiranya hasrat kerajaan untuk meningkatkan modal insan, apa yang difikirkan mereka ialah bukan program modal insan itu, sebaliknya mereka hanya memikirkan kepada modal yang disediakan oleh kerajaan. Modal inilah yang akan menjadi sasaran. Akhirnya, modal hilang, tinggallah insan terkapai-kapai dan akhirnya turut hilang.

Pemimpin yang tergolong dalam kategori ini seharusnya dikeluarkan dari senarai bakal pemimpin. Tetapi, adalah tidak mustahil, pemimpin inilah yang beria-ia menunjukkan kebolehan dan kelebihan bagi menarik perhatian pihak atasan. Mereka menggunakan apa saja ikhtiar, melobi di setiap peringkat. Adalah tidak mustahil, tanpa disedari, ada di kalangan mereka yang berjaya mencuit hati pihak atasan, dan akhirnya terpilih juga sebagai ketua.

Akhirnya, jawatan ketua yang disandang akan menjadi beban bukan sekadar kepada dirinya, tetapi kepada organisasi yang diwakili. Justeru, pemimpin sekelian , selain menganggap itu sebagai rezeki di atas kepercayaan yang diberikan, janganlah lupa atas kepercayaan yang diberikan. Sebenarnya itu satu dugaan yang dipertanggungjawabkan. Bersedialah untuk berbakti sebaik mungkin.

No comments: