Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 12, 2008

PEKERJA ASING... APA LEBIHNYA MEREKA!

Kawasan seluas 40 hektar berdekatan Pekan Nanas, Pontian bakal dibangunkan untuk penempatan awal kira-kira 50,000 pekerja asing yang bakal bekerja di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), bermula tahun ini.

Memikirkan kepada kesan sosial yang mungkin timbul dari kehadiran pekerjaan asing ini, langkah menyediakan penempatan khusus tersebut dikira munasabah.

Cuma, apa yang terbayang pada fikiran saya ialah alangkah baiknya jika peluang pekerjaan yang wujud tersebut dibuka kepada belia-belia tempatan. Malangnya, bilangan rakyat tempatan tidak mencukupi untuk mengisi keperluan yang ramai, apa lagi secara serentak dan dalam jangka waktu yang singkat pula. Kalau pun ada, belum tentu rakyat tempatan ini bersedia atau mungkin juga mereka tidak mendapat gambaran keperluannya yang sebenar.

Kalau inilah permasalahannya, wajar pihak kerajaan negeri menyenaraikan bentuk kemahiran yang diperlukan untuk pembangunan di WPI. Mungkin bilangan belia tempatan tidak mampu untuk memenuhi kesemua keperluan itu, tetapi setidak-tidaknya kehadiran mereka mampu untuk menampung sebahagian bilangan diperlukan, itu pun sudah dikira memadai.

Jika tidak, sampai bilakah situasi ini akan berterusan? Adakah ia akan berterusan sehinggalah negara kita mencapai status negara maju menjelang tahun 2020? Kalau begitu keadaannya, negara kita terus-terusan akan menjadi syurga kepada rakyat asing, walhal rakyat sendiri terkapai-kapai mencari hala tuju untuk meneruskan kehidupan.

Jika diteliti, setiap tahun lebih 500,000 pelajar memasuki dunia persekolahan dan setiap tahun juga, selepas mengambil kira mereka yang berjaya memasuki universiti, matrikulasi, tingkatan enam, program diploma, institusi perguruan, politeknik, institusi latihan kemahiran, dan lain-lain institusi pendidikan swasta, dijangka 150,000 lagi meninggalkan persekolahan tanpa laluan kerjaya jelas dan hilang begitu sahaja tanpa mampu dijejaki.

Alangkah ruginya negara kita, membiarkan belia ini hilang tanpa bekas, tanpa sempat diberikan modal untuk menjadi insan cemerlang yang mampu menyumbang sesuatu kepada negara. Sedangkan insan yang diberikan latihan kemahiran pun belum tentu diterima pasaran atau perlu bersaing dengan pekerja asing, inikan pula mereka yang tidak mempunyai sebarang kemahiran.

Adakah kita tidak mampu membentuk tenaga kerja mahir di kalangan rakyat sendiri? Di Johor saja, ada Politeknik di Pasir Gudang, Akademi Binaan Malaysia di Tampoi, Institut Kemahiran Belia Negara di Pagoh, Institut Latihan Perindustrian di Mersing, Institut Kemahiran Mara di Johor Bahru serta Kolej Komuniti dan Pusat Giat Mara di setiap daerah atau parlimen.

Apakah hasil yang diperolehi Johor dengan kewujudan institusi latihan ini?
Berapa ramaikah tenaga kerja yang mampu dihasilkan?
Dan ke manakah perginya insan terlatih ini?

Adakah kerana kewujudan institusi latihan di atas, dikelolakan di bawah berlainan kementerian yang menjadi punca atau menyukarkan negara untuk membuat perancangan guna tenaga yang berkesan dan secara menyeluruh?

Walau bagaimanapun, sekiranya, penempatan itu dilaksanakan nanti, kita berharap kemudahan yang lengkap yang akan disediakan dapat dicontohi oleh setiap negeri, malah di setiap tapak projek pembinaan. Ini tentunya boleh mewujudkan suasana persekitaran kerja yang lebih kemas, seterusnya meningkatkan imej industri binaan dan tidak lagi dibayangi dengan suasana penempatan di rumah kongsi yang sering menjadi piawaian umum ketika ini.

Malah, lebih menggembirakan lagi jika penempatan tersebut dipenuhi dengan tenaga kerja tempatan terlatih, keluaran institusi latihan tajaan kerajaan sebagai medan untuk menimba pengalaman yang amat berharga ini. Pastinya negara memperolehi keuntungan dalam jangka panjang dan seterusnya menghindarkan jutaan wang negara mengalir keluar.

No comments: