Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, June 07, 2008

PEKERJA ASING..... DI MANA DAN BILA KESUDAHANNYA..

Sekadar untuk sama difikirkan.....

Isu pekerja asing ini nampaknya sering dipandang remeh oleh pihak berkuasa. Memang kita terlalu meraikan tetamu. Membiarkan mereka mencari rezeki di negara kita walaupun salah dari segi undang2. Bila dah lama, dah ramai, dah 'berkuasa' tentu sukar untuk menghantar pulang.

Akhirnya, kita terpaksa akur. Hatta, pulau yang nyata milik kita pun akan terlepas. Ironinya, kita hanya berlembut dengan 'tetamu' kita. Tapi tegas dengan orang kita. Lihar sahaja di sektor binaan. Carilah orang tempatan, pasti sukar. kalau kita nak repair rumah sendiri, siapa yang datang melaksanakannya, walaupun kita deal dengan orang kita.

Kita ada ratusan pusat latihan kemahiran. Kita keluarkan puluhan ribu setiap tahun. Tapi ke manakah mereka? Memang kalau seorang, nampak tiada masalah. Kalau dia hantar RM200 sebulan. Ah, tak mengapa. Dia datang tak kacau kita. Tapi kalau sudah 2.3 juta? Darab dengan RM200 sebulan, darab lagi 12 bulan. Tentu ianya mengacau ekonomi negara kita. Itu bilangan yang disahkan. Khabarnya yang tak sah sekali ganda lagi. Kita hilang billion setahun.

Adakah orang kita malas? cerewet? mungkin ia.. tapi.. Pada saya itu hanyalah persepsi yang diadakan... bagi memberi peluang pada kontraktor tertentu terus-terusan mengambil pekerja asing. Bayar gaji murah.. longgokkan setempat 10-20 orang. Pastinya ini tidak dapat lakukan pada rakyat tempatan.

Kita sebenarnya tiada polisi jelas. Tiada undang2 yang mewajibkan kontraktor mesti mengambil pekerja tempatan yang telah dilatih. Mereka bebas mengangkut orang luar. Ada pula yang diizinkan membawa orang luar dengan keuntungan berlipat ganda. Kesian belia kita. Akademik mungkin tak seberapa. Belajar kemahiran dengan harapan boleh mengubah kehidupan. Malangnya, sekadar mendapat sijil sahaja. Nak jadi kontraktor kelas F, ianya dibekukan. Nak bekerja tiada yang sudi. Akhirnya sijil kemana apa ke mana. jual burger dan air tebu juga akhirnya. Sekadar penonton berbagai pembangunan yang ada, pelbagai koridor, tapi.. yang mampu dilakukan hanyalah menyapu koridor.

Saya sudah lawati puluhan pusat seluruh negara. Mengharukan.. itu sahaja yang dapat saya katakan. Lebih sedih. Tiada yang bangun membela. Mungkin 360 mampu mengubah keadaan atau sekurang-kurangnya menyedarkan banyak pihak.

Wallah huallam.

Zakaria

No comments: