Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, June 25, 2008

IMBUHAN KEPADA STAF GRED 1-16

Hari ini Kesatuan Sekerja akan cuba memikirkan cadangan yang bersesuaian untuk kakitangan kerajaan gred 1 - 16 yang mengikut lapuran rata-rata berpendapatan RM1,500 ke bawah. Pada aku elok sangatlah tu. RM1,500.00 sebelum kenaikan harga minyak dulu pun sudah hampir tahap kemiskinan, apa lagi dengan kenaikan harga barang yang nampaknya tidak dapat dibendung lagi lantaran kenaikan harga minyak.

Berbagai ikhtiar telah diusahakan oleh kerajaan. Kadang-kadang aku terfikir.... buat apalah kerajaan susah-susah fikirkan. Kalau tiada kenaikan minyak dulukan senang. Atau kalau nak naik pun, berpada-padalah, yang boleh diterima ramai. Tapi sebaliknya kenaikan lebih 40%. Bermakna pandangan aku, kenaikan harga barang akan menjadi sekurang-kurangnya 20% iaitu setengah dari kenaikan minyak.

Harga barangan tidak akan mengenal siapa mereka itu. Gaji besar atau kecil, atau pun yang tiada gaji. Naik tetap naik. Yang ada kereta bolehlah dapat rebat RM625. Yang tiada kenderaan bagaimana? Mungkin ada fikir, kalau dah tak ada kenderaan, wajarlah tiada rebat. Tetapi kesan menyeluruh merangkumi segenap peringkat.

Mungkin suatu hari nanti bagi mereka yang langsung tiada kenderaan, kena daftar untuk dapat rebat khusus mereka yang tidak berkenderaan. Sebabnya, keperitan tetap mereka rasakan. Kalau begitu,.... pening lagilah kerajaan mencari formulanya.

Tapi kalau untuk kakitangan kerajaan kumpulan rendah, akau nak cadangkan supaya kerajaan bagi kupon khusus untuk membiayai tambang untuk ketempat kerja. Syaratnya mereka kena guna pengangkutan awam. Kerajaan boleh beri kupon bulanan. Caranya... kita fikirla sendiri.

Kebaikannya;

1. Pengangkutan awam akan popular.
2. Peruntukkan yang diberi kembali kepada kerajaan.
3. Kurang berlaku kesesakan, terutama di KL.
4. Masalah tidak cukup parking selesai.
5. Alam sekitar lebih bersih.
6. dan lain-lain lagi.

Jadi kita namakan elaun itu sebagai insentif pengangkutan. Cumanya jangan pula ada yang jual kepada orang lain. Dan dia tetap guna kenderaan sendiri. Mana tau, orang Malaysia ni bijak dan kreatif.

No comments: