Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, June 27, 2008

KONTRAKTOR KELAS F PERLU TINGKAT TARAF

BERITA HARIAN 27 JUN 2008

KONTRAKTOR kelas F digalakkan untuk meningkatkan taraf ke kelas lebih tinggi berikutan peruntukan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) hanya menyediakan projek untuk kurang 20,000 kontraktor kelas berkenaan, sedangkan ada 31,847 kontraktor kelas F berdaftar di seluruh negara.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, berkata jumlah kontrak yang tidak seimbang dengan bilangan kontraktor yang berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) perlu diberi perhatian oleh kontraktor kelas berkenaan untuk berusaha mempertingkatkan taraf ke kelas lebih tinggi.

Beliau berkata, kontraktor kelas F juga hanya menjalankan projek bernilai bawah RM200,000 dan untuk memastikan pengagihan kelas F seimbang di setiap daerah, kontraktor hanya dibenarkan menjalankan projek di daerah tertentu saja.

"Beberapa langkah diambil antaranya memastikan hanya kontraktor yang berkualiti dikekalkan. Dalam tempoh pembekuan sejak 2005, seramai 3,399 kontraktor dibatalkan," katanya menjawab soalan lisan tambahan Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan). Bung Mokhtar meminta penjelasan bilangan sasaran kumpulan kontraktor kelas F dikeluarkan daripada status sedia ada kerana kontraktor kelas itu tidak boleh dibiarkan bersendirian dan bersaing untuk mendapat peluang kontrak yang kurang.

Terdahulu menjawab soalan asal Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam), Noh berkata, kerajaan membekukan pendaftaran kontraktor kelas F mulai 8 April 2005 berikutan bilangan kontraktor kelas F yang berdaftar melebihi peluang kerja yang boleh diberikan kerajaan.

Katanya, sehingga 12 Jun lalu, bilangan kontraktor berdaftar dengan PKK ialah 31,847 berbanding 35,000 pada April 2005. Sehubungan itu, katanya mulai Januari 2006, kerajaan membuat semakan pendaftaran serta menamatkan pendaftaran kontraktor kelas F yang tidak aktif. Kriteria yang diguna pakai ialah keaktifan akaun syarikat, memperolehi kerja atau mengambil bahagian dalam sebut harga/undi/tender, menghadiri kursus anjuran PKK dan tidak mengalibabakan projek.

"Kerajaan sedang mengkaji keberkesanan dasar pembekuan dan akan membuka pada masa sesuai. Bagaimanapun, kontraktor baru tidak dihalang untuk mendaftar dalam mana-mana kelas sama ada kelas E,D,C,B dan A," katanya. Menjawab soalan tambahan, Noh berkata, seramai 3,317 kontraktor tidak memperbaharui permohonan.

Beliau berkata, ada antara kontraktor itu dikenakan tindakan tatatertib seperti menjual kontrak atau memberikan pada orang lain, bertindak sebagai ejen untuk mengambil komisen dan disenarai hitam, akaun syarikat tidak aktif dan enggan menghadiri kursus PKK. "Semua itu menunjukkan bahawa mereka ini tidak lagi berminat untuk menjadi kontraktor kelas F," katanya.

No comments: