Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 19, 2008

Pulau Kapas... Pulau Kapas

Dah lama aku tak jengok blog aku ni. Sebenarnya aku ni baru belajar bikin blog sendiri. Aku tahu orang lain dah lama dah.... Itu pun anak aku yang tunjukkan bagaimana. Seronok juga. Sekurang-kurangnya, dapat curahkan idea-idea untuk kepuasan kita sendiri. Kalau orang dapat menfaatnya, baguslah.

Sebenarnya aku ke Pulau Kapas di KT. Empat hari aku di sana. Mengendalikan kursus pembangunan kontraktor (Kursus Pembinaan Jalan) untuk kontraktor kelas F, E dan D. Mula Ahad.

Bertolak Sabtu malam Ahad dari JB dengan bas je... memandangkan minyak yang mahal sekarang. Lagipun, boleh tidur. Sempat singgah di Setiu lagi, jumpa orang tua, walaupun sekadar 2 jam sahaja.

Selepas pendaftaran, kursus bermula jam 11.00 pagi. Awalnya senyap je.. biasanya begitulah. Belum tau lagi siapa kepalanya.

Apa-apa pun, aku kagum dengan semangat yang ditunjukkan peserta, walaupun banyak yang perlu diberitahu, kesungguhan mereka membuatkan aku rasa tidak penat bersama mereka selama 4 hari. Yang muda dan yang lama (tidak tua tau!) berkongsi pengalaman dalam suasana penuh ceria, menjadikan empat hari tidak begitu terasa (nampak je gitu). Tapi hari akhir tu.. nasib la mereka ni tak ada sayap. Kalau tidak terus terbang ke rumah masing-masing. Dah lama tak jumpa anak-anak la katakan...

Nanti aku sambung lagi..

No comments: