Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, August 05, 2008

3000 KONTRAKTOR KELAS F DI PERAK HADAPI KESUKARAN

UTUSAN MALAYSIA 5 OGOS 2008

KUALA KANGSAR 4 Ogos - Kira-kira 3,000 kontraktor kelas F di negeri ini mengeluh dan berkemungkinan besar terpaksa gulung tikar ekoran kurang mendapat tawaran kerja atau tender daripada kerajaan negeri.

Naib Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Negeri Perak, Megat Ahmad Shaarani Megat Sharuddin berkata, sejak pembangkang memerintah lima bulan lalu, nasib kumpulan kontraktor terbabit ibarat 'telur di hujung tanduk'.

''Sebahagian besar daripada kami bergantung kepada projek-projek pembangunan di peringkat negeri tetapi sekarang mereka merasakan sukar mendapat tawaran kerja sebab tidak ada projek baru dijalankan.

''Memang diakui ketika ini kontraktor kelas F begitu terhimpit dengan kekurangan mendapat kerja di Perak di samping tekanan harga bahan binaan yang tinggi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Justeru, Megat Ahmad Shaarani berharap kesulitan kontraktor kelas F itu diberi perhatian serius oleh kerajaan negeri kerana ia bukan sahaja dapat membantu kontraktor terlibat tetapi pada masa sama meneruskan pembangunan negeri.

Beliau berkata, bagi mengatasi masalah berkenaan, pihaknya terpaksa berunding dengan beberapa kementerian untuk mendapatkan projek kecil yang sesuai dengan kontraktor kelas F.
Menurut beliau, pihak persatuan mendapat persetujuan daripada Kementerian Kerja Raya yang bersedia memberikan kuota 10 peratus projek yang sesuai dengan kontraktor terbabit sejak bulan lepas.

Kata beliau, pihaknya juga akan mengadakan pertemuan dengan beberapa kementerian termasuk Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi serta Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bagi mencari peluang kerja.

Jelasnya, selain itu, pihaknya akan berunding dengan agensi berkaitan seperti Mara, UDA dan Bank Rakyat bagi membantu kontraktor-kontraktor kelas F di Perak. ''Kami juga sebenarnya berdepan dengan masalah sebut harga yang terlalu rendah dan tidak sepadan dengan kenaikan harga bahan binaan seperti simen, kayu, bata, pasir, besi dan alat pendingin hawa.

''Malah, dua ahli kami di Kuala Kangsar terpaksa menyerahkan semula projek kepada pihak yang berkenaan setelah mendapati perbelanjaan bahan yang diperlukan tidak mencukupi dengan tawaran sebut harga," jelasnya.

No comments: