Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, August 30, 2008

SEKTOR PEMBINAAN STABIL

BAGET 2009, UTUSAN MALAYSIA
30 Ogos 2009

PRESTASI keseluruhan sektor pembinaan kekal stabil dan dianggar berkembang sebanyak empat peratus pada 2008.

Nilai ditambah sektor pembinaan terus meningkat sebanyak 4.5 peratus disumbang oleh peningkatan aktiviti kejuruteraan awam, kerja pertukangan khas dan sektor kecil kediaman.
Sektor kecil kejuruteraan awam berkembang 6.3 peratus ekoran kerancakan aktiviti sektor minyak dan gas serta pelaksanaan projek di bawah RMK-9 dan pembangunan koridor.

Ini termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Kota Kinabalu dan Kuala Terengganu serta pembinaan Lebuh Raya Senai-Desaru, Lebuh Raya Lembah Klang Selatan, Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 dan projek Landasan Berkembar Elektrik Seremban-Gemas serta Terminal Pengangkutan Bersepadu di Bandar Tasik Selatan. Pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dijangka bermula pada tahun ini akan meningkatkan lagi kejuruteraan awam.

Pembangunan infrastruktur di Sabah dan Sarawak dianggar kukuh dengan peningkatan peruntukan dalam melaksanakan beberapa projek seperti pembinaan Jalan Kota Marudu-Ranau, Lingkaran Luar Sandakan Utara, Jalan Kota Samarahan-Gempeh dan menaik taraf Jalan Kuching-Sibu.

Aktiviti sektor kecil kediaman turut naik 3.5 peratus dalam tempoh enam bulan pertama 2008 dipacu oleh pelaksanaan dalam perumahan kos rendah dan sederhana termasuk 36,000 buah rumah mampu milik oleh Syarikat Perumahan Negara Bhd.

Liberalisasi peraturan di bawah Jawatankuasa Pelaburan Asing bagi pembelian hartanah oleh warga asing dan promosi juga menyumbang kepada perkembangan sektor kecil industri kediaman.

Kerajaan telah mengambil beberapa langkah bagi meningkatkan sistem penyampaian dalam sektor pembinaan termasuk mempercepatkan kelulusan, mempermudahkan proses dan memperkenalkan sistem kawal selia kendiri. Pusat setempat telah ditubuhkan di beberapa kawasan pihak berkuasa tempatan (PBT) bagi mempercepatkan kelulusan projek berimpak tinggi serta yang mempunyai potensi menarik pelaburan asing. Langkah ini membolehkan urusan memproses oleh PBT, kerajaan negeri dan persekutuan dilaksanakan secara serentak dan seterusnya memendekkan proses kelulusan daripada 357 hari kepada maksimum 120 hari.

Sebagai tambahan, Sistem Perakuan Kelayakan Menduduki digantikan dengan Perakuan Siap dan Pematuhan agar jurutera, arkitek dan pelukis pelan bangunan berdaftar dapat mengesahkan kelayakan bangunan serta mempercepatkan proses penyerahan hartanah yang telah siap.

Dari sudut permintaan, prestasi jualan bagi pelancaran unit kediaman baru meningkat 26.5 peratus sebahagiannya disumbang oleh beberapa langkah kerajaan dalam menggalakkan pemilikan rumah. Sebagai tambahan kepada pengecualian Cukai Keuntungan Harta Tanah, pengecualian duti setem 50 peratus telah diberikan ke atas surat cara pindah milik bagi pembelian rumah berharga tidak melebihi RM250,000.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja juga dibenarkan membuat pengeluaran bulanan dari Akaun 2 bagi mengurangkan beban kewangan mereka. Kerajaan juga mewujudkan dana berjumlah RM50 juta sebagai jaminan kepada Bank Islam Malaysia dan Bank Simpanan Nasional dalam memberi pinjaman kepada mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

No comments: