Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, August 29, 2008

KERANGKA BUMBUNG SEKOLAH RUNTUH

Oleh AZIAN AZIZ
Utusan Malaysia, 29 Ogos 2008

SHAH ALAM 28 Ogos - Kerangka bumbung bangunan tambahan tiga tingkat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 16 di sini yang sedang dalam pembinaan runtuh malam tadi.
Bangunan yang mula dibina pada Oktober 2007 itu terletak bersebelahan dengan sederet bangunan bilik darjah satu tingkat di sekolah tersebut.
Bagaimanapun kejadian runtuh yang hanya disedari ketika sesi persekolahan sebelah pagi bermula tidak melibatkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku.
Tinjauan Utusan Malaysia di sekolah tersebut pagi ini mendapati beberapa pekerja sedang meruntuhkan kesemua kerangka bumbung bangunan tersebut dipercayai untuk tujuan keselamatan.
Kenderaan polis, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Jabatan Pelajaran juga kelihatan keluar dan masuk ke kawasan sekolah.
Usaha untuk mendapatkan kenyataan daripada pihak sekolah tidak berjaya berikutan tidak mendapat kerjasama, malah wartawan juga tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah.
Kenyataan Pengarah Pelajaran Selangor juga gagal diperoleh kerana beliau sedang berkursus di luar negara.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Nor Azam Jamaluddin ketika dihubungi berkata, pihaknya mendapat laporan mengenai kejadian runtuhan tersebut selepas dimaklumkan pihak sekolah pagi ini.
Beliau berkata, berdasarkan maklumat yang diperolehi, kerangka bumbung bangunan tersebut runtuh akibat strukturnya yang tidak kuat.

"Setakat ini pihak polis tidak membuka kertas siasatan kerana kejadian itu tidak berlaku sebarang kecederaan dan kematian tambahan pula bumbung yang runtuh itu melibatkan bangunan yang belum siap dibina," katanya.

No comments: