Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 10, 2010

TENDER PROJEK DIBERI KEPADA ORANG LUAR - Kontraktor Melayu di Pulau Pinang Kecewa

BERITA HARIAN , 10 JUN 2010
Oleh Fazli Abdullahfazliabdullah@bharian.com.my

GEORGETOWN: Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PMM) Pulau Pinang kecewa kerana kebanyakan tender projek Kerajaan Persekutuan di negeri ini diberikan kepada kontraktor dari luar Pulau Pinang.

Yang Dipertuanya, Datuk Mohamed Fadzill Hassan, berkata berdasarkan data yang diperolehnya, pelbagai jenis projek bernilai kira-kira RM200 juta diberikan kepada kontraktor luar seperti Kedah.

Tender berkenaan tidak termasuk projek pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dan landasan kereta api berkembar, yang membabitkan kos bernilai berbilion ringgit. Katanya, kira-kira 2,000 kontraktor di Pulau Pinang dari Kelas A hingga Kelas F kecewa dan terkilan kerana mereka seolah-olah dianaktirikan oleh Kerajaan Pusat dalam pengagihan kontrak di negeri ini.

"Kami seolah-olah anak yang tiada tuan kerana tiada siapa yang memberi perhatian. Kami merasakan seperti ditindas dan jika keadaan ini berterusan, kontraktor di Pulau Pinang akan gulung tikar.

"Apa yang kami harapkan ialah kontraktor Pulau Pinang diberi keutamaan bagi projek yang dijalankan di negeri ini, bukannya hanya melihat kontraktor luar melaksanakannya," katanya ketika dihubungi, semalam.

Mohamed Fadzill, yang juga Timbalan Presiden PKMM, mahu syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat besar yang melaksanakan projek di Pulau Pinang mengagihkan projek kepada kontraktor tempatan. Antara projek berkenaan ialah pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Penang Sentral dan landasan kereta api berkembar.

"Syarikat yang mengendalikan projek itu perlu memastikan kontraktor tempatan turut mendapat projek," katanya.

Sehubungan itu, Mohamed Fadzill merayu Kerajaan Pusat supaya mendengar rintihan kontraktor tempatan yang semakin tersepit. Beliau juga akan membangkitkan masalah itu kepada Umno Pulau Pinang untuk tindakan lanjut, selain meminta pegawai kerajaan agensi pusat di negeri ini termasuk Pejabat Pembangunan Negeri melihat perkara itu.

3 comments:

hisamiran said...

apa kurangnya di Johor ini, anak Jawa tempatan hanya jadi penonton saban hari..

Ir. Dr. Kamarul Anuar Mohamad Kamar said...

salam tuan ada report mengenai kajian pekerja asing dalam blog saya.. mungkin boleh beri komen. TQ

Zakaria MY said...

Saya dah lihat. InsyaAllah akan saya teliti.