Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Tuesday, July 01, 2008

INSENTIF LEBIH BAIK BAGI PEKERJA TEMPATAN

UTUSAN MALAYSIA
1 JULAI 2008

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta syarikat-syarikat di negara ini menyediakan insentif yang lebih baik bagi pekerja tempatan untuk menarik mereka bekerja dalam sektor perladangan. Beliau berkata, insentif itu bukan sahaja mengenai gaji tetapi juga menyediakan kemudahan-kemudahan yang lengkap merangkumi infrastruktur kehidupan dalam komuniti seperti sekolah, klinik, perumahan dan latihan.

''Usaha untuk mengurangkan pekerja asing di negara ini perlu selari dengan usaha menyediakan insentif yang lebih baik kepada pekerja-pekerja tempatan. 'Tindakan-tindakan untuk mengurangkan pekerja asing ini tidak akan berjaya sekiranya tidak ada pekerja tempatan yang ingin bekerja terutama dalam sektor perladangan berikutan insentif yang tidak menarik," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di lobi Parlimen selepas memberikan penjelasan lanjut mengenai Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) pada sidang Dewan Rakyat hari ini. Kajian separuh penggal RMK-9 itu telah dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada sidang Dewan Rakyat, Khamis lepas.

Terdahulu Najib mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing di bangunan Parlimen di sini. Beliau memberikan contoh mengenai kemudahan yang disediakan oleh United Plantation kepada pekerja-pekerja tempatan membolehkan syarikat itu mengekalkan peratusan pekerja tempatan sebanyak 40 peratus. Tambahnya, syarikat-syarikat tempatan bukan sahaja perlu menyediakan kemudahan yang lengkap kepada pekerja tempatan tetapi juga memberikan latihan bagi membolehkan mereka bekerja secara berterusan.

''Kerajaan bukan sahaja akan menasihatkan syarikat-syarikat ini menyediakan insentif yang baik kepada pekerja tempatan tetapi akan menggunakan kaedah-kaedah lain bagi memastikan perkara ini dilaksanakan. Syarikat-syarikat milik kerajaan (GLC) juga perlu melaksanakan insentif ini bagi menggalakkan pekerja tempatan bekerja dan sekali gus mengurangkan pekerja asing," katanya.

Najib memberitahu, mesyuarat itu juga memutuskan supaya penggunaan pekerja asing dalam semua sektor perlu diperhalusi dengan lebih mendalam lagi.

No comments: