Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, June 10, 2010

PEGAWAI JKR KENA KERAP TURUN PADANG PANTAU PROJEK

BERITA HARIAN, 10 JUN 2010

Oleh Amin Ridzuan Ishakaminridzuan@bharian.com.my

Malas, tak prihatin punca pembangunan dirancang cetus masalah KULIM: Kementerian Kerja Raya mengarahkan pegawai Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya lebih kerap turun padang bagi memantau setiap projek kerajaan dalam memastikan pelaksanaannya tidak memberi kesan negatif kepada rakyat.

Menterinya, Datuk Shaziman Abu Mansor, mengeluarkan arahan itu selepas melawat projek pembinaan Asrama Kolej Jururawat Masyarakat Kulim di Taman Seri Kulim di sini, semalam yang memberi kesan sampingan kepada 160 keluarga di kawasan itu.

Projek membabitkan perbelanjaan RM6 juta itu menyebabkan penduduk di kawasan berkenaan terpaksa berdepan dengan masalah banjir sejak ia dibina tahun lalu berikutan lokasi loji rawatan kumbahan yang tidak sesuai.

Katanya, projek yang dilaksanakan Kerajaan Pusat seharusnya menjadi kebanggaan dan memberi manfaat kepada rakyat selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan’, bukannya menyusahkan mereka seperti yang berlaku di Taman Seri Kulim.

“Jadi, saya sudah arahkan Ketua Pengarah JKR, dalam melaksanakan projek kementerian atau agensi berkaitan, mereka perlu pergi ke tapak untuk melihat sendiri persekitaran, apakah ia bersesuaian dengan jiran (rakyat).

“Kenali sebaik mungkin jiran dan jika ini boleh dilakukan, banyak kebimbangan di hati masyarakat dapat diselesaikan. Bukannya dengan hanya melihat berapa keluasan tapak dan selepas itu rancang untuk bangunkannya.

“Tidak rugi kalau kita datang ke tapak, yang akan lebih menguntungkan dan tidak timbulkan masalah. Kita mahu projek menjadi kebanggaan, bukannya timbulkan kebimbangan kepada pihak menerima projek,” katanya pada sidang media.

Shaziman hadir bersama beberapa pegawai JKR termasuk Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Dr Judin Abdul Karim untuk melihat dan mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan berkenaan. Dalam lawatannya itu, Shaziman turut menegur secara terbuka beberapa pegawai JKR dan perunding projek berkenaan kerana tidak melawat tapak projek bagi memastikan lokasi loji rawatan kumbahannya sesuai.

Berikutan lawatan berkenaan, beliau mengumumkan kementerian itu akan memindahkan lokasi pembinaan loji rawatan kumbahan asrama berkenaan ke tempat lain, iaitu 80 meter dari lokasi asal.

Sementara itu, Shaziman berkata, kementeriannya bersedia mengajak pelbagai pihak berbincang bersama dengan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) berhubung kadar tol serta pulangan pelaburan oleh konsesi lebuh raya.

"Ketika ini pihak konsesi mendakwa kadar pulangan pelaburan tidak mencapai tahap memuaskan kerana kos penyelenggaraan lebuh raya terlalu tinggi menyebabkan mereka mahu menaikkan kadar tol,” katanya.

"Kita bersedia untuk berbincang menerusi satu jawatankuasa bagi mencari jalan bagaimana untuk membolehkan syarikat konsesi menikmati kadar pulangan pelaburan memuaskan seterusnya menetapkan kadar tol bersesuaian," katanya.

1 comment:

al_long said...

btul 2,,,lw nk hrap org bwhn jew,,
mne ckup kn,,,
kte xtw pe jd pda projek yg d jlnkn n ap yg tlh org bwhn kte lkukn..
sye ad tlis stu pkare kt blog sye,,,lbh krang mcm nk mnx mklmt la,,,
sye btul2 dlm mslh,,,
hrap encik blh mmbri sdikt pndngn,cdangn,mklumt,,,trimas