Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, October 28, 2009

MAJIKAN ASING PERLU TAWAR GAJI TINGGI

KERAJAAN negeri diingat supaya memastikan pelabur asing yang melabur di negeri masing-masing mempunyai keupayaan untuk menawarkan gaji lebih tinggi setanding dengan kemahiran pekerja di negara ini. Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam berkata, tidak seharusnya wujud tanggapan di kalangan pelabur untuk mendapatkan sumber tenaga kerja dengan bayaran yang rendah.

"Kalau ada majikan yang datang ke negara ini dengan harapan untuk memberi gaji RM500 hingga RM600, mereka mesti kecewa. Jangan datang hanya untuk mencari pekerja dengan gaji rendah.

"Saya harap pelabur yang akan datang, termasuk di Selangor atau Pulau Pinang, ialah mereka yang mempunyai daya untuk mendapatkan pekerja yang bergaji tinggi selaras dengan dasar yang diumumkan Perdana Menteri dalam bajet baru-baru ini untuk menjadi negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Teresa Kok (DAP-Seputeh) mengenai langkah kerajaan untuk menangani masalah kekurangan pekerja ekoran dasar pembekuan kemasukan pekerja asing ke negara ini. Subramaniam berkata, semua pihak termasuk negeri di bawah pembangkang perlu lebih proaktif untuk meningkatkan taraf ekonomi negara.

Menjawab soalan asal Kok, Dr Subramaniam, berkata kerajaan bersedia memberi kelonggaran pembekuan pengambilan pekerja asing bagi sektor industri pembuatan seperti subsektor elektrik dan elektronik, tekstil, perabot, sarung tangan dan plastik supaya industri itu dapat terus beroperasi dan menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara.

Bagaimanapun, katanya, pembekuan pengisian jawatan tertentu oleh pekerja asing masih kekal malah kerajaan menetapkan beberapa jawatan yang tidak boleh diisi pekerja asing.

No comments: