Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, November 04, 2009

PENAMBAHBAIKAN DI INSTITUSI KEMAHIRAN

UTUSAN MALAYSIA, 4 November 2009

JASIN 3 Nov. - Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah akan memastikan peruntukan RM438juta yang disediakan dalam Bajet 2010 disalur kepada institusi latihan yang memerlukan penambahbaikan kemudahan atau program latihan sedia ada. Timbalan Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, pihaknya sedang merangka pelan rancangan bagi memastikan peruntukan tersebut memenuhi keperluan.

Katanya, kementerian akan memastikan peruntukan disalur kepada institusi latihan Mara atau pusat latihan kemahiran di bawah kerajaan negeri yang memerlukan kemudahan baru atau penubuhan pusat latihan baru.

''Selain memberi tumpuan kepada institusi kemahiran Mara, kita juga akan memberikan (peruntukan) ini kepada institusi kemahiran yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri bagi memastikan pembangunan modal insan dapat dilaksanakan secara menyeluruh meliputi semua bidang,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Sambutan ke-25 penubuhan Institut Kemahiran Mara (IKM) Jasin di sini hari ini. Selain itu menurut Hasan, usaha itu selaras dengan hasrat kerajaan yang mahu usah berterusan diambil dalam melahirkan lebih ramai golongan anak muda yang berkemahiran dan menepati kehendak pasaran kerja dalam bidang tersebut pada masa depan.

Katanya, peruntukan Bajet 2010 yang diterima kementerian akan disalurkan kepada institusi kemahiran di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang terlibat antaranya Institut Kemahiran Tinggi Mara, Institut Kemahiran Belia Negara bagi meningkatkan pengurusan latihan dan menaik taraf institusi tersebut pada masa depan.

''Kita turut menyediakan RM100 juta kepada pusat latihan kemahiran negeri dan institusi latihan terpilih bagi menjalankan program latihan industri terutama dalam bidang teknikal, hospitaliti dan perabot.

''Jika perlu, kita akan naik taraf institusi latihan yang dirasakan perlu atau menambah program latihan yang sesuai mengikut keperluan," katanya.

Sementara itu, Hasan berkata, kementerian berharap lebih banyak program kerjasama dan perkongsian pintar dapat diwujudkan antara syarikat swsta dengan institusi latihan kemahiran sedia ada. Usaha itu, katanya, amat penting dilaksanakan bagi memastikan golongan anak muda mendapat ilmu kemahiran dari swasta malah ia juga menguntungkan pihak terbabit dari aspek pengambilan tenaga mahir.

No comments: