Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, October 22, 2009

INOVASI BARU SIAPKAN BANGUNAN SEMINGGU

BERITA HARIAN, 22 Oktober 2009
Oleh Nik Sukry Ramli niksukry@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Inovasi dalam sektor pembinaan menyaksikan pengenalan satu lagi produk bermutu menggunakan Sistem Binaan Berindustri (IBS) yang mampu menyiapkan bangunan dalam masa seminggu. Teknologi IBS dinamakan ‘Fibre Reinforces Composite’ menggunakan bahan seperti sekam padi, hampas kelapa sawit dan fiber itu selain mudah dipasang, ia juga tidak mudah terbakar, tahan basah, tidak berkulat dan tidak akan dimakan anai-anai.

Syarikat Bintang Kencana Sdn Bhd yang memperkenalkan inovasi itu membuktikan keberkesanan penggunaan bahan berkenaan apabila diberikan tanggungjawab oleh Kementerian Pelajaran Malaysia menyiapkan bangunan prasekolah di Sekolah Kebangsaan Panglima Adnan, Port Dickson, Negeri Sembilan kurang dari tempoh tujuh hari.

Ketua Setiausaha Kementerian, Tan Sri Dr Zulkurnain Awang, berkata keupayaan syarikat milik Bumiputera itu menyiapkan bangunan terbabit dalam tempoh singkat mampu mengurangkan masalah kesesakan pelajar di dalam kelas.

“Sebahagian daripada 200 bangunan baru untuk prasekolah yang dirancang di beberapa sekolah terpilih sudah mula dibangunkan dan ada antaranya masih dalam pembinaan.

“Kita jangkakan semua bangunan itu boleh digunakan serentak menjelang 2010 memandangkan pendaftaran pelajar baru (prasekolah) bermula Disember ini. Kita juga bercadang untuk membina lebih bangunan prasekolah jika mendapat peruntukan tambahan,” katanya kepada media pada Majlis Penyerahan Kunci Simbolik Bangunan PraSekolah Sekolah Kebangsaan Panglima Adnan baru-baru ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom; Pengarah Urusan Bintang Kencana, Ahmad Raziff Abu Bakar dan Guru Besar sekolah itu, Saniah Abdul Samad.

Sementara itu, Ahmad Raziff berkata, masalah kelewatan pembinaan atau bangunan gagal disiapkan dalam tempoh ditetapkan dapat dielakkan melalui penggunaan sistem IBS dengan kos yang lebih rendah. Katanya, Bintang Kencana sebelum ini sudah menyiapkan lima bangunan sekolah baru dalam masa kurang setahun.

No comments: