Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, April 14, 2010

HAD PEKERJA ASING KEPADA 1.5 JUTA

UTUSAN MALAYSIA, 14 April 2010
Oleh HELMI MOHD. FOAD
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 13 April – Kerajaan meletakkan sasaran untuk mengehadkan jumlah pekerja asing di negara ini dalam lingkungan 1.5 juta orang menjelang tiga tahun lagi. Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, jumlah keseluruhan pekerja asing ketika ini didapati meningkat kepada 1.8 juta orang ekoran pemulihan sektor industri.

“Sebenarnya kita berjaya mengurangkan pekerja asing kepada 1.5 juta orang tahun lalu tetapi mereka dibawa masuk semula setelah industri kembali pulih.

“Kita harap jumlah mereka boleh dihadkan kepada 1.5 juta orang sahaja bagi memenuhi beberapa sektor yang tidak dapat dielakkan daripada menggunakan pekerja asing,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di sini hari ini.

Terdahulu, kedua-dua menteri itu mendengar taklimat mengenai perkembangan makmal pengurusan pekerja asing yang ditubuhkan pada 23 Mac lalu. Makmal tersebut melibatkan 14 kementerian, 11 agensi dan kira-kira 30 organisasi majikan serta pihak berkepentingan dalam pengambilan pekerja asing.

Berdasarkan statistik, daripada 1.8 juta pekerja asing di negara ini, jumlah tertinggi adalah dari Indonesia (50.9 peratus) diikuti Bangladesh (17.4 peratus), Nepal (9.7 peratus), Myanmar (7.8 peratus), India (6.3 peratus) dan Vietnam (4.2 peratus).

Sebanyak 39 peratus daripada mereka bekerja dalam sektor pembuatan, pembinaan (19 peratus), perladangan (14 peratus), pembantu rumah (12 peratus), perkhidmatan (10 peratus) dan pertanian (sembilan peratus)

Menurut Subramaniam, makmal berkenaan mengenal pasti langkah-langkah yang perlu diambil tetapi pada masa sama menerima hakikat negara ini masih memerlukan pekerja asing.

“Dalam sektor tertentu kita masih perlukan pekerja asing tetapi perlu dipastikan jumlah mereka dikurangkan pada satu tahap yang boleh kita uruskan.

“Apa yang kita harap hasil daripada makmal ialah sistem pengurusan pekerja asing iaitu mereka dibawa masuk secara sah dan kemudian akan balik ke negara asal selepas tamat tempoh bekerja,” katanya.

Beliau berkata, hanya melalui kaedah berkenaan, hasrat kerajaan untuk menguruskan pekerja asing secara baik dapat dicapai.

“Isu ini sebenarnya ialah bagaimana menguruskan mereka yang datang kerana ada yang masuk tetapi tidak pulang manakala ada yang datang melalui cara lain.

“Harap melalui makmal tersebut, penyelesaian dapat diambil bagi membolehkan pekerja asing diuruskan dengan baik,” katanya.

No comments: