Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Friday, March 05, 2010

INISIATIF SETIMPAL STRATEGI TARIK SEMULA PEKERJA TEMPATAN

BERITA HARIAN, 5 Mac 2010
Oleh Kamal Ahmad

Cadangan gaji minimum mampu sekat monopoli buruh asing yang tidak kisah terima bayaran gaji murah KEBANGKITAN gerakan menentang kebanjiran pendatang berlaku dengan ketara di beberapa negara Eropah selain Australia. Awal Januari lalu, berlaku rusuhan kaum di Itali antara penduduk tempatan dengan imigran menganggur dari Afrika. Di Perancis, kerajaan pimpinan Nicolas Sarkozy memperkatakan 'identiti Perancis' yang menyebabkan bangkit cadangan mengharamkan pemakaian purdah dan jilbab. Kerajaan Britain pula memperketatkan lagi proses kemasukan imigran, baru-baru ini.

Di Australia, sentimen kebencian terhadap pendatang dari Asia kian membara dan diterjemahkan melalui beberapa siri serangan terhadap pendatang di negara Kangaru itu. Ini antara senario di negara Kesatuan Eropah (EU) serta Australia yang mula cemas dan lemas dengan kebanjiran pendatang asing. Dianggarkan 47 juta pendatang di Eropah dan menyumbang 50 bilion Euro atau 0.8 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 27 negara anggota EU. Namun dari sudut lain, pendatang dilihat mencuri peluang kerja penduduk tempatan selain membebankan sistem kebajikan, kesihatan dan pendidikan serta dikaitkan pula dengan pertambahan jenayah, kekeliruan identiti serta kebangsaan. Eropah kian dilihat lebih menarik pendatang berbanding Amerika Syarikat. Pada 1990, Eropah menerima 26 juta pendatang berbanding 20 juta ke Amerika. Tersepit dalam dilema antara menerima atau menolak pendatang, pakar ekonomi meramalkan sebanyak satu bilion peluang kerja mahir baru wujud di EU, 20 tahun lagi.

Oleh kerana benua mengalami masalah penurunan kelahiran, EU memerlukan kira-kira 20 juta pendatang berkemahiran dalam tempoh sama untuk membolehkan EU bertahan pada kedudukan sekarang. Sebelum ini ada pelan dinamakan 'Cross Border Connections' dikemukakan Barbara Beck, yang kini Ketua Sumber Manusia EU, yang mengenal pasti potensi di kalangan penduduk negara anggota EU bekerja di negara kelompok sama tanpa membabitkan pendatang dari luar Eropah. Program itu membabitkan daya usaha seluruh anggota EU dan proses memindahkan tenaga kerja dari sebuah negara ke sebuah negara lain, dilakukan secara sistematik. Apakah kaedah 'hubungan merentas sempadan' sesuai dilaksanakan di negara ini? Contohnya, tenaga kerja dari Perak dipindahkan ke Selangor untuk memenuhi keperluan sektor perkilangan. Apabila Selangor dan Pahang berjaya merealisasikan kesepakatan memindahkan sumber bekalan air untuk keperluan di Lembah Klang, maka ini satu kejayaan konsep 'hubungan merentasi sempadan' yang perlu diperinci potensi dalam negeri untuk memenuhi keperluan pelbagai sektor. Begitu juga, suatu ketika dulu berlaku proses sama membabitkan nelayan dari Terengganu dan Kelantan bergerak melepasi sempadan untuk memenuhi keperluan tenaga mahir itu di Pahang serta Johor. Sama halnya perpindahan pesawah dari Tanjung Karang ke Seberang Perak dan dari Kedah ke utara Perak dan Rompin, Pahang. Ia juga satu kejayaan proses hubungan merentasi sempadan.

Namun asas kepada kesanggupan seorang tenaga mahir berhijrah ke tempat baru berkait rapat dengan gaji, kemudahan disediakan seperti pendidikan anak serta perubatan selain faktor persekitaran. Lantas, sangat bijak apabila Kementerian Sumber Manusia akan mengumumkan kadar gaji minimum baru pekerja kawalan keselamatan yang ketika ini dimonopoli puluhan ribu 'gurkha' dan 'Bangla'. Inisiatif yang dicadangkan Majlis Penetapan Gaji itu mampu menggalakkan penyertaan tenaga kerja tempatan mengisi kerja berkenaan di zon perindustrian dan pembangunan seluruh negara. Kementerian yang melihat kemampuan potensi tempatan untuk menguasai semula sektor kawalan keselamatan kini memperkukuhkan komitmen dengan mewujudkan Program Latih dan Ganti.

Timbalan Menterinya, Datuk Maznah Mazlan, berkata kementerian juga dalam proses mewujudkan komuniti peladangan moden yang mampu menarik sebahagian lagi tenaga kerja tempatan bekerja di sektor itu. Antara pendekatannya, majikan membina rumah lebih sempurna termasuk mempunyai tiga bilik tidur dan dua bilik air serta lengkap perabot serta kipas angin. Perhubungan jalan, liputan telefon, kemudahan riadah, pusat asuhan kanak-kanak, tempat ibadat serta kemudahan pendidikan dan kesihatan juga dipertingkatkan melalui program itu.

"Kementerian menyasarkan semua ladang menyediakan kemudahan itu menjelang 2015. Pengurusan ladang kini sudah menghantar jadual pelaksanaan program itu untuk dipantau kementerian," katanya. Malah di ladang tertentu, majikan menawarkan skim pemilikan rumah dan dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10), semua kemudahan perhubungan jalan raya, bekalan air dan elektrik ke ladang mesti dipertingkatkan supaya memenuhi keperluan pekerja tempatan serta dikongsi penduduk kawasan berhampiran.

"Sekurang-kurangnya 1,000 pegawai pembantu perubatan diperlukan untuk berkhidmat di ladang seluruh negara.

Tenaga ini akan dilatih dengan kerjasama Kementerian Kesihatan," katanya. Datuk Seri Najib Razak menetapkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk Menteri Sumber Manusia dan kementerian itu, menurunkan kebergantungan negara kepada pekerja asing. Pada 2008, ada dua juta pekerja asing di negara ini. Angka itu turun kepada 1.6 juta tahun lalu dan KPI untuk 2010 ialah mengurangkannya sehingga 1.4 juta orang. Adalah bijak jika kementerian meneroka potensi yang sekian lama 'tersembunyi' iaitu kira-kira 3.6 juta suri rumah sepenuh masa yang mampu membantu mengisi kekosongan jawatan di pelbagai sektor.

Hakikatnya, ramai wanita yang meninggalkan dunia kerjaya apabila memasuki gerbang perkahwinan atau selepas melahirkan anak. Mereka sebahagian besar berkelulusan institusi pengajian tinggi (IPT) tetapi kemahiran dan kepakaran mereka 'berkubur' mulai hari mereka menjadi suri rumah sepenuh masa. Jika ada program khas untuk menarik mereka kembali bekerja dan contohnya, 30 peratus mengambil peluang itu maka ada pertambahan sehingga 1.08 juta orang baru dalam pasaran tenaga kerja di kalangan warga tempatan. Potensi yang boleh dimanfaatkan juga di kalangan pesara (0.4 juta) yang rata-rata masih tegap dan boleh menyumbang bakti memandangkan taraf kesihatan warga negara ini semakin baik.

Difahamkan, Kementerian Sumber Manusia akan mengemukakan cadangan menggubal Akta Pekerja 1955 dengan memasukkan hak yang perlu dinikmati pekerja separuh masa. Ia termasuk potensi sumber dari kalangan pelajar dan siswa IPT (2.56 juta), suri rumah dan pesara. Ada kira-kira 100,000 penduduk yang tidak upaya bekerja manakala 40,000 tidak minat bekerja dan 300,000 warga dengan sikap dan status yang pelbagai. Maznah memberitahu, kementerian melalui Perkeso juga menubuhkan Pusat Pemulihan di Melaka untuk pekerja yang berstatus hilang upaya kekal menjalani latihan dan pemulihan supaya mampu kembali ke sektor pekerjaan.

Malaysia juga wajar mengikut contoh sistem imigresen di Amerika dalam syarat kemasukan pekerja asing berdasarkan pendidikan, kemahiran dan keperluan tenaga di pasaran. Melalui dasar itu, Amerika menerima kemasukan 55 peratus pendatang yang mematuhi syarat berkenaan berbanding lima peratus di EU manakala 85 peratus adalah pendatang tidak berkemahiran. Ditanya sentimen penduduk tempatan terhadap warga kerja asing, Maznah berkata, setakat ini tidak ada pernyataan yang ketara kecuali kebimbangan perlakuan jenayah yang turut membabitkan kelompok itu.

"Penduduk tempatan bukan setakat ada toleransi bahkan menunjukkan sikap menerima. Namun dalam konteks 'perhubungan merentasi sempadan' ini, kementerian akan memperincikan potensi sumber tenaga kerja di sesuatu zon dengan keperluan zon pembangunan di tempat lain selain memanfaatkan potensi setempat," katanya. Dan pastinya, desas-desus menyatakan Kementerian Sumber Manusia akan membentangkan cadangan baru lebih drastik berhubung dasar pengambilan tenaga kerja asing pasti membantu menangani kebanjiran sekali gus melegakan keresahan serta kekhuatiran penduduk tempatan yang kian lemas dihimpit pendatang asing itu.

No comments: