Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Saturday, March 20, 2010

INISIATIF KHAS PELAJAR TERCICIR - Lulusan SPM Kurang Cemerlang, Gagal Boleh Ikuti Latihan Kemahiran

BERITA MINGGU, 20 Mac 2010


PUTRAJAYA: Kerajaan akan menyediakan inisiatif khas kepada lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang kurang cemerlang dan gagal untuk menyambung pelajaran dan menguasai kemahiran tertentu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, inisiatif itu bertujuan memberi peluang kepada pelajar yang gagal menyambung pelajaran di institusi pengajian tinggi (IPT) menguasai kemahiran yang mampu membuka peluang kerjaya kepada mereka.

Katanya, Kementerian Pelajaran akan berbincang dengan Kementerian Sumber Manusia untuk merangka kaedah terbaik bagi membantu pelajar kurang berjaya atau gagal itu supaya mereka dapat menguasai kemahiran sesuai. “Dengan adanya kemahiran ini, mereka dapat meningkatkan lagi pembelajaran dan kerjaya mereka pada masa akan datang,” katanya pada majlis meraikan pelajar dan sekolah terbaik SPM 2009 di sini, semalam.

Hadir sama Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong; Ketua Setiausaha kementerian, Tan Sri Dr Zulkurnain Awang; Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Alimuddin Awang dan Pengarah Lembaga Peperiksaan Malaysia, Datuk Dr Salbiah Ismail.

Daripada 465,853 calon menduduki SPM tahun lalu, 4,626 calon (1.15 peratus) gagal atau memperoleh gred G, manakala seramai 7,987 calon (1.99 peratus) calon memperoleh gred cemerlang (A+, A dan A-) bagi semua mata pelajaran yang diambil.

Sebanyak 10 sekolah dan 16 pelajar cemerlang, termasuk dua pelajar dari Sekolah Sukan Bukit Jalil dan empat pelajar istimewa menerima sijil penghargaan dan piala pada majlis berkenaan. Pemilihan sekolah itu dibuat berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS), iaitu gred mata pelajaran yang diambil pelajar sekolah yang diperoleh sekolah terbabit.

Manakala pelajar terbabit dipilih berdasarkan purata peratusan markah yang diperoleh calon tanpa memberi keutamaan kepada mana-mana mata pelajaran.

Sekolah terbabit ialah Sekolah Menengah (SM) Sains Seremban, Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang; Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Gombak, Sekolah Tun Fatimah, SM Sains Alam Shah, SBPI Rawang, SM Sains Muar, SMPI Temerloh, SM Kebangsaan Jesus Convent, Johor Bahru dan Kolej Tunku Kurshiah, Seremban.

Muhyiddin berkata, mulai tahun ini kementeriannya membahagikan sekolah kepada empat kategori iaitu cemerlang, terbaik, memuaskan dan berpotensi mengikut GPS masing-masing.

“Langkah membahagikan sekolah mengikut kategori ini bertujuan memudahkan sekolah terbabit mengetahui tahap pencapaian mereka dan secara tidak langsung mendorong mereka berusaha mempertingkatkan GPS mereka,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, kementeriannya tidak akan meminggirkan sekolah yang memperoleh pencapaian rendah kerana usaha berterusan akan dilaksanakan untuk merapatkan lagi jurang GPS sekolah terbabit, terutama antara sekolah bandar dan luar bandar.

Pada majlis itu juga, Muhyiddin turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM100,000 kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (C) San Yuk, Rawang, Selangor bagi membaikpulih beberapa bahagian sekolah yang musnah dalam kebakaran akibat perbuatan khianat pada 9 Februari lalu.

Sumbangan daripada peruntukan bantuan modal itu disampaikan kepada Guru Besar, Yau Kok Wang.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan), Dr Haili Dolhan, berkata program yang akan dijalankan itu nanti akan membantu pelajar kurang cemerlang atau gagal yang tidak dapat menyambung pelajaran di IPT.

Beliau berkata, jumlah pelajar yang dijangka dapat dibantu sukar ditentukan buat masa ini memandangkan istilah kurang cemerlang mempunyai pelbagai tafsiran.

“Kurang cemerlang mungkin jika seseorang pelajar itu ada beberapa A dan ada juga yang gagal, mungkin yang tidak ada A langsung... itu semua boleh dikira kurang cemerlang, berbeza dengan jumlah pelajar yang dikira gagal,” katanya.

No comments: