Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Wednesday, March 31, 2010

KERAJAAN BELANJA RM1.16J KOS KAJIAN

UTUSAN MALAYSIA, 30 Mac 2010

Oleh NIZAM YATIM


Najib Tun Razak ketika sidang media di Parlimen, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 29 Mac – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM1.16 juta bagi melaksanakan kajian mengenai Kesan Pekerja Asing Terhadap Ekonomi Malaysia yang disiapkan pada 2004.

Perdana Menteri berkata, kajian yang dilakukan oleh Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) itu mencadangkan pelbagai penambahbaikan dalam proses pengambilan pekerja asing di negara ini.

‘‘Nota Kabinet mengenai kajian ini telah dibentangkan pada mesyuarat Jemaah Menteri pada 28 Julai 2004.

‘‘Sebanyak tujuh dasar baru telah dilaksanakan berdasarkan laporan kajian ini termasuk Kementerian Dalam Negeri (KDN) mewujudkan pasukan petugas khas untuk meneliti semula semua dasar dan prosedur pengambilan pekerja asing secara menyeluruh,’’ katanya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis terhadap soalan Liew Chin Tong (DAP-Bukit Bendera) yang meminta kerajaan menyatakan kos kajian itu yang telah dilaksanakan oleh MTEN pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Dasar-dasar baru lain yang telah dilaksanakan, katanya, termasuk ditubuhkan Pusat Kelulusan Setempat untuk memproses permohonan majikan yang lengkap dan layak mengambil pekerja asing.

‘‘Turut diwujudkan jawatankuasa baru yang dianggotai wakil pelbagai kementerian bagi memantau prosedur permohonan kemasukan pekerja asing baru.

‘‘Dasar lain adalah supaya majikan memastikan semua pekerjaan ditawarkan kepada rakyat tempatan terlebih dahulu sebelum mereka mengambil pekerja asing.

‘‘Turut disediakan buku panduan khusus bertajuk Buku Panduan, Dasar, Prosedur dan Syarat-Syarat Penggajian Pekerja Asing di Malaysia untuk rujukan majikan.

‘‘Dasar-dasar lain ialah majikan akan menanggung bayaran levi pekerja asing mulai 1 April 2009,’’ katanya.

Walaupun cadangan dalam kajian ini telah dilaksanakan, kata Perdana Menteri, kerajaan masih lagi prihatin dan sentiasa memantau perkembangan pekerja asing di negara ini.

No comments: