Kenapa Kelapa Muda?

Pokok kelapa banyak gunanya. Daripada pucuk hingga akarnya. Tiada satu tanpa guna. Enak pula rasanya. Tinggi nilainya. Airnya digemari semua. Ringkasnya, ia pokok serbaguna. Begitu juga kita, dijadikan Allah swt dengan bakat dan rupa. Nilainya tidak terkata. Manusia, tanpa mengira miskin atau kaya, lembam atau cerdik akalnya, semuanya sama. Semuanya bergantung kepada kita untuk memenfaatnya.

Tepuk dada, iman pengantaranya.

HARGAILAH ORANG MUDA!



Thursday, October 23, 2008

PELAJAR SMT BERPELUANG LANJUT PELAJARAN DI KOLEJ MATRIKULASI TEKNIKAL

BERITA HARIAN
23 Oktober 2008

LULUSAN cemerlang aliran teknikal dari sekolah menengah teknik (SMT) seluruh negara berpeluang melanjutkan pelajaran peringkat tinggi dalam bidang berkenaan apabila kolej matrikulasi teknikal ditubuhkan tahun depan. Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional, Kementerian Pelajaran, Datuk Yusoff Harun, berkata pelaksanaan cadangan itu kini dalam proses perbincangan serius antara pihaknya dengan Bahagian Matrikulasi. Beliau berkata, penubuhan kolej itu antara lain bertujuan membuka seluas-luasnya peluang lulusan aliran teknikal SMT melanjutkan pelajaran.

Katanya, kedua-dua pihak bersetuju bekerjasama merealisasikan cadangan itu dan pelbagai aspek, khususnya syarat dan polisi kemasukan sudah pun dibentang untuk kelulusan pengurusan tertinggi Kementerian Pelajaran. Jika diluluskan, Yusoff berkata, pihaknya akan menaik taraf SMT terpilih kepada kolej matrikulasi teknikal dengan pengambilan kumpulan pertama bermula Mei tahun depan. “Kita tidak mempunyai sebarang masalah dari segi pelaksanaan kerana mempunyai infrastruktur dan kemudahan lengkap.

“Kelebihan itu sedikit sebanyak memudahkan penubuhan kolej matrikulasi teknikal sebagai laluan biarpun lulus cemerlang, tetapi kini mempunyai peluang cerah meningkatkan tahap kelulusan mereka. Malah jika berjaya dengan cemerlang, katanya, tidak mustahil mereka melanjutkan pelajaran sehingga peringkat ijazah di universiti tempatan dan antarabangsa, seterusnya memenuhi keperluan tenaga kerja profesional.

“Ini kerana pelajar terbabit memang memiliki kebolehan dan minat mendalam terhadap bidang teknikal yang kini semakin mendapat permintaan tinggi pasaran kerjaya tempatan dan antarabangsa,” katanya. Beliau menjelaskan cadangan penubuhan kolej matrikulasi teknikal itu sebahagian misi utama Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional membangunkan modal insan cemerlang menerusi tiga aliran pendidikan di SMT, iaitu teknikal, vokasional dan kemahiran.

Usaha itu, katanya, turut memperlihatkan keupayaan lulusan SMT melanjutkan pengajian peringkat tinggi setanding dengan lepasan sekolah lain termasuk dari sekolah berasrama penuh.

No comments:

Artikel - Artikel..